Als het buiten regent en alles lijkt tegen te zitten, bestaat er niets heerlijkers dan op de bank te kruipen met iets lekkers. Ook pizza, friet of ander comfort food kan wonderen doen als je jezelf wilt verwennen of troosten. Comfort food hoeft trouwens helemaal niet zo ongezond te zijn. Met een paar aanpassingen verwen jij jezelf met heerlijk én gezond comfort food. Hieronder vind je alvast vier ideeën.

4 x Gezond comfort food | eethetbeter.nl

1.    Chocolademelk als gezond comfort food

Houd jij ook zo van warme chocolademelk met slagroom? Ik wel! Je maakt dit comfort food gezond door rauwe cacao te gebruiken, want dit bevat nog alle gezonde voedingstoffen uit de cacaoboon.

Chocolademelk wordt een stuk gezonder als je de suiker weglaat of vervangt voor kokosbloesemsuiker. Suiker laat namelijk je bloedsuikerspiegel stijgen en dat is niet gezond. Een beetje vanille-extract geeft trouwens ook een zoetige smaak.

Als je tegen lactose kan, kun je voor chocolademelk koemelk gebruiken. Kies anders liever voor amandelmelk, want dit is lactosevrij. Gebruik voor de slagroom échte room die je nog moet opkloppen en geen nepslagroom uit een spuitbus. Laat ook hier de suiker weg. Dan kun jij gezond genieten van een heerlijke kop chocolademelk!

2.    Ook pizza kan gezond zijn

Pizza kan heel gezond zijn, als je tenminste gezonde ingrediënten uitkiest. Gebruik in ieder geval volkoren tarwe- of speltmeel voor de bodem, beleg je pizza rijkelijk met verschillende groenten en doe daarop geraspte biologische of rauwmelkse kaas. Deze kaas is namelijk vrij van stoffen die je lichaam kunnen belasten. Hier vind je een lekker en gezond recept voor pizzasaus.

Voor een nóg gezonder alternatief kun je bloemkool of een andere groente gebruiken om de pizzabodem van te maken. Dan krijg je nóg meer gezonde voedingstoffen en ook nog langzame koolhydraten binnen.

3.    Zo maak je van friet een gezonde verwennerij

Verwen jezelf eens met een portie frietjes van zoete aardappel in plaats van de gewone pieper. Zoete aardappel zit boordevol carotenoïden, die heel gezond zijn voor je ogen en je weerstand. Bovendien bevat deze groente langzame koolhydraten en dat is gezond voor je gewicht. In dit artikel vind je een link naar een recept van zoete aardappel frietjes.

Ook van knolselderij kun je trouwens heerlijke gezonde friet maken. Met zelfgemaakte mayonaise erbij is het helemaal een traktatie. Probeer bijvoorbeeld eens deze fritessaus zonder eieren.

4.    Appeltaart in een appel?

Appeltaart is nog zo’n heerlijk comfort food. Appeltaart in een appel klinkt misschien wat vreemd, maar is een ideale manier om te genieten van de heerlijke geur en smaak van appeltaart, zonder dat je veel koolhydraten binnenkrijgt. Voor deze ‘taart’ heb je namelijk maar een klein beetje appeltaartdeeg nodig. In dit artikel vind je een recept van suikervrije appelkruimeltaart. Dit kun je gebruiken om het deeg te maken. Gebruik het liefst volkorenmeel, dat bevat meer vezels dan bloem.

Zo maak je appeltaart in een appel:

  1. Hol een appel uit en kook je de stukjes appel samen met een paar rozijnen en wat kaneel.
  2. Vul met het appel-rozijnenmengsel de uitgeholde appel en leg er een paar reepjes appeltaartdeeg eroverheen.
  3. Zet de gevulde appel in een ovenschaal met een laagje water, om aanbakken te voorkomen. Doe er aluminiumfolie over en bak 20 minuten op 190 graden.
  4. Verwijder het aluminium en bak nogmaals 20 minuten op dezelfde temperatuur.

Wil je nog meer appeltaart ideeën? Probeer dan eens dit recept van suikervrije mini-appeltaart. Geniet ervan!

Ik hoop dat dit artikel je inspireert om jezelf te verwennen met gezond comfort food. Wat is jouw favoriete comfort food? Deel het hieronder in de reacties!

4 x Gezond comfortfood | eethetbeter.nl