Kun jij ook geen kou meer hebben? Wintergroenten wel! Zij zitten bovendien boordevol vitamines en mineralen, die wij in dit koude seizoen juist nodig hebben om gezond te blijven. Dit zijn de vijf gezondste wintergroenten:

5 gezonde wintergroente | eethetbeter.nl

1.    Spruitjes

Spruitjes behoren tot de gezondste groenten op aarde. Zo zijn ze bijzonder rijk aan vitamine C, B1, B6, K en folaat (natuurlijk foliumzuur) en bevatten ze daarnaast veel vezels, die onze darmen reinigen. Ook zijn spruitjes een goede bron van verschillende mineralen, zoals mangaan, koper en fosfor.

De minikooltjes leveren verder kleine hoeveelheden ijzer, vitamine B2, B3, B5, magnesium en provitamine A. In spruitjes zit zelfs een beetje omega 3 vetzuur. Daarnaast bevatten ze verschillende antioxidanten en stoffen met ontstekingsremmende eigenschappen. Supergezond dus!

Zelf houd ik niet zo van spruitjes, maar met kastanjechampignons, cashewnoten en sojasaus vind ik ze goed te eten. Dit recept voor hartige taart met spruitjes wil ik ook wel eens proberen.

2.    Winterpompoen

Winterpompoenen zijn heel voedzaam en bevatten veel vezels en gezonde koolhydraten. Ook zijn ze rijk aan vitamines en mineralen. Vooral (pro)vitamine A, C, B6, B2, mangaan, koper en kalium zijn in grote hoeveelheden in winterpompoenen te vinden.

Winterpompoen leveren ook een beetje natuurlijk foliumzuur. Net als vitamine A, B6 en C is dit een echte weerstandsvitamine, die je wapent tegen griep en verkoudheid. Zet deze wintergroente dus regelmatig op tafel. Bijvoorbeeld met pittige pompoenmuffins.

Over je gewicht hoef je je geen zorgen te maken als je winterpompoenen eet, want ze bevatten weinig calorieën en hebben een lage glycemische index. Daardoor is deze wintergroente ook goed voor je bloedsuikerspiegel en je gewicht. Dat is fijn als je snel wilt afvallen.

3.    Kool

Kool is bijzonder rijk aan glucosinolaten. Dit zijn stoffen die oxidatieve stress in je lijf tegengaan en de gezondheid van je cellen ondersteunen. Verschillende koolsoorten bevatten verschillende glucosinolaten, dus varieer vooral. Wat dacht je bijvoorbeeld van döner met spitskool of een salade van groene kool?

Naast glucosinolaten bevat kool veel vezels en daarnaast vitamine K, C, B6, mangaan en kalium. Ook vind je in kool verschillende andere B-vitamines en een heel rijtje mineralen: choline, koper, fosfor, selenium, magnesium, ijzer en calcium.

seizoensgroente februari | eethetbeter.nl

4.    Winterwortels

Winterwortels bevatten een indrukwekkende hoeveelheid provitamine A, die onze weerstand en de gezondheid van onze ogen ondersteunt. Daarnaast bevat deze wintergroente antioxidanten die vrije radicalen vangen, zodat ze geen schade kunnen toebrengen aan onze cellen. Alle reden dus om winterwortels op het menu te zetten. Denk bijvoorbeeld eens aan noodles met kip, broccoli, wortel en sesamzaad.

5.    Snijbiet

Snijbiet is caloriearm en voedingsrijk. Vooral provitamine A en vitamine K zijn in grote hoeveelheden in de groene bladgroente te vinden. Ook is deze vorstbestendige groente een goede bron van vitamine C, magnesium en mangaan. Daarnaast bevatten de bladeren en stelen van snijbiet hele gezonde stoffen: betalaïnen.

Betalaïnen gaan ontstekingen tegen en voorkomen dat slecht cholesterol oxideert. Profiteer van dit gezond makende effect door deze wintergroente regelmatig te eten. Wat ik doe, is snijbiet simpelweg roerbakken met wat kruiden en zout. Een winterse groene smoothie met snijbiet wil ik ook wel eens proberen!

Welke wintergroenten staan bij jou vaak op het menu? Deel het hieronder in de reacties!