Suiker, je kunt er niet om heen! Het zit overal in; niet alleen in koek en snoep, maar ook in mayonaise en de meeste pakjes en zakjes. Deze blog gaat het over de toegevoegde, geraffineerde witte suiker. Je weet wel, die suiker die in de speculaas, marsepein, taaitaai en in banketstaaf zit. En bij die lekkere dingen hoort natuurlijk een lekker glas chocolademelk… Ook het paard van Sinterklaas moet eraan geloven, want behalve de winterwortel ligt er ook regelmatig een hoopje suikerklontjes in de opgezette schoen.

Wie zoet is - suiker - eethetbeter.nl

Mijn eerste baan was in een banketbakkerij en ik bedenk me net dat we daar roomboterborstplaat verkochten. Die ontbrak nog in het rijtje snoepgoed voor deze tijd van het jaar 🙂

Wie zoet is…

Zoet wordt geassocieerd met suiker, maar ook met: aardig, braaf, gehoorzaam en lief. Soms hoor je dat mensen die te hard voor zichzelf zijn, compenseren met suikerverslaving: lief zijn voor jezelf. Suiker werkt verslavend; het heeft een grote dooreetfactor, je wilt steeds meer, je went aan de zoete smaak en laten we eerlijk zijn: het blijft niet bij één koekje of snoepje.

Effecten

Bacteriën in je mond zetten de suikers uit koolhydraten om in zuur, waardoor de kans op gaatjes groter wordt. Hoe vaker je iets eet of drinkt, des te groter de kans op tandbederf. Ook je alvleesklier heeft het erg druk met al die suiker. Daardoor krijg je schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Suiker werkt gewichtstoename in de hand en er worden steeds meer klachten in verband gebracht met de inname van (teveel) suiker.

Alternatieven

Wil je minder suiker eten in deze tijd van het jaar? Kijk eens op het etiket voordat het in je mandje of winkelwagen beland. Staat suiker bij de eerste drie ingrediënten, laat het dan liggen. Zoek naar alternatieven, bijvoorbeeld speculaas gezoet met graanstropen, chocolade(letters) gezoet met stevia of maak je chocolademelk met rauwe cacao. Vind je het leuk om te bakken, ga dan eens aan de slag met appeldiksap, appel/perenstroop of kokosbloesemsuiker.

…krijgt lekkers?

Zolang je van je genotsmiddel geen voedingsmiddel maakt, hoeft af en toe een koekje of een stuk chocola geen probleem te zijn. Bedenk wel dat je lichaam behoefte heeft aan voedingsstoffen als je merkt dat je trek hebt. Dus: eerst voeden, dan vullen!

Geniet van het moment, proef wat je eet en voel je niet schuldig!

Hoe zorg jij dat je minder suiker eet? Laat het me weten!

Zelf aan de slag met Sinterklaasrecepten waarbij suiker niet het nummer 1 ingrediënt is? Kijk dan eens hier voor  recepten zonder geraffineerde suikers, tarwe en glucose. Wil je op de hoogte worden gebracht als er een nieuw recept online staat? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.