In de winter zijn de dagen zijn kort, waardoor we minder licht krijgen dan we nodig hebben voor een goed humeur. Gelukkig kun je met voeding een heleboel doen om opgewekt te blijven. Zo kun je een winterdip voorkomen met voeding:

6 x een winterdip voorkomen met voeding | eethetbeter.nl

1.    Vette vis

Vette vis is één van de beste voedingsmiddelen om een winterdip te voorkomen. Dat komt door de aanwezigheid van omega 3-vetzuren. Omega-3-vetzuren maken een belangrijk onderdeel uit van de vettige stof in het vliesje om onze zenuwcellen. De vetzuren komen vooral voor in het vliesje dat van belang is voor het overbrengen van zenuwsignalen.

Omega 3-vezturen houden ook de vliesjes rondom de neurotransmitter receptoren soepel. Deze receptoren zijn belangrijk voor een gezond zenuwstelsel. Hier lijkt ook bewijs voor te zijn. Zo vonden onderzoekers aanwijzingen dat mensen die vette vis eten een betere mentale gezondheid hebben. Een ander onderzoek toont aan dat het risico op depressie afneemt als je vette vis eet. Hoe meer vette vis, hoe lager het risico.

Om van dit gezondmakende effect van vette vis te profiteren, eet je het beste wekelijks twee of drie -porties zalm, makreel, sardines of haring. Hier vind je een lekker recept van romige zalm met groenten.

2.    Saffraan

De specerij saffraan wordt ook wel een natuurlijk antidepressivum genoemd. Saffraan zou namelijk op dezelfde manier werken als bekende antidepressiva. Zo zou saffraan het gelukshormoon gemakkelijker beschikbaar maken voor je hersenen.

Ook andere stofjes in je hersenen lijken te worden beïnvloed door saffraan. Zo zou het kruid het gehalte aan dopamine en noradrenaline in evenwicht houden. Hierdoor blijft je stemming op peil. Vooral de stof crocine in saffraan zou voor deze werking verantwoordelijk zijn.

3.    Havermout

Havermout en andere voedingsmiddelen met complexe koolhydraten bevorderen de aanmaak van serotonine. Meer gelukshormonen in ons lijf maken onze stemming lichter en voorkomen daarmee een winterdip. Je dag beginnen met havermout als ontbijt is dus een prima manier om in een opgewekte stemming te blijven. Voor ontbijtrecepten met havermout lees je dit artikel.

4.    Banaan

Banaan is rijk aan magnesium. Van dit mineraal is bekend dat het onze stemming verbetert. Eet je midden op de ochtend een banaan als tussendoortje, dan krijg je voldoende magnesium binnen voor de rest van de dag. Op deze manier voorkom je dus een winterdip. Ook lekker is trouwens deze smoothie met blauwe bes en banaan.

5.    Kalkoen

Kalkoen kan ook helpen om een winterdip te voorkomen. Dit komt door de aanwezigheid van tryptofaan in kalkoen. Dit aminozuur is een voorloper van serotonine. Zo je misschien weer, helpt serotonine je aan een goed humeur.

Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Het hormoon geeft je een gelukkig gevoel en houdt je humeur stabiel. Uit onderzoek blijkt dat je last kunt krijgen van depressie als je te weinig serotonine in je bloed hebt. Met kalkoen houdt je het serotoninegehalte op peil en daarmee je humeur.

6.    Eieren

Eidooiers zijn rijk aan vitamine D. Deze vitamine wordt ook wel ‘zonneschijn’ vitamine genoemd. Vooral in de winter hebben we er vaak een tekort aan. Een tekort aan vitamine D kan leiden tot moeheid en neerslachtigheid.

Een ei als ontbijt of avondmaaltijd levert je een flinke hoeveelheid vitamine D en draagt dus bij aan een goede stemming. Probeer bijvoorbeeld dit gemakkelijke ontbijtrecept van ei en zalm. Eieren zijn trouwens ook heel vullend en dragen mede daardoor bin aan een gezond gewicht. Wil je meer weten over afvallen met het eiwitdieet, lees dan dit artikel.

Ik hoop dat dit artikel je helpt om een winterdip te voorkomen. Ken jij nog meer voedingsmiddelen die bijdragen aan een goede stemming? Deel ze dan hieronder in de reacties!

hoe voorkom je een winterdip | eethetbeter.nl

Bronnen: