Laat ik beginnen met de opmerking dat dit blog vooral voor mezelf is bedoeld. Ik zou graag (nog) beter willen eten met mijn kinderen. Ze eten vers en zonder pakjes en zakjes, maar ik heb de wens dat ze minder suiker, brood en zuivel zouden gebruiken. Daarom zet ik wat ideeën voor gezonde lunchtrommel recepten voor kinderen op een rijtje. Misschien heb jij ook iets aan deze tips!

Minder brood eten

Ik heb het volgens mij al talloze keren geschreven op mijn blog: ik zie brood en zuivel niet als vergif. Maarrrrr het mag wel wat minder allemaal. Vooral (tarwe)gluten en koemelk kunnen voor een hoeveelheid klachten zorgen die ik niet op twee handen kan tellen. Symptomen die ik zie bij mijn kinderen en die een aanleiding zijn om te minderen zijn:

  • Astma
  • Eczeem
  • Spierklachten
  • Buik- en hoofdpijn
  • Wisselende stoelgang / onregelmatige ontlasting
  • Onverzadigbaarheid (10 boterhammen eten zonder het gevoel hebben verzadigd te raken)

De allerbelangrijkste reden om het gebruik van brood en zuivel te verminderen vind ik overigens dat er meer variatie in de voeding ontstaat. Weet je dat je eigenlijk minimaal 100 voedingsmiddelen per week zou moeten eten voor een optimale gezondheid?

Stappenplan voor minder brood

Vind jij het ook belangrijk om meer variatie in de voeding aan te brengen en het tarwebrood wat vaker te laten staan? Dan is dit stappenplan* een mooie richtlijn:

  1. Huidige gewoonte: tarwebrood
  2. Speltbrood, rijstwafel of quinoa-cracker
  3. Spelt zuurdesembrood, volkoren rijstwafel
  4. Beperkt brood, ruim beleggen
  5. Beperkt brood, ruim beleggen en combineren met groente
  6. Brood vervangen door groente en eiwitbronnen, zoals vis, vlees, ei, paddenstoelen, zaden en sperziebonen
  7. Gebruik biologische ingrediënten en vooral vette vis met het MSC-keurmerk zoals makreel, zalm, haring, tonijn, sardienen, ansjovis of zeewolf.

Het vervangen van tarwebrood door een glutenvrije variant uit de supermarkt heeft doorgaans niet mijn voorkeur, omdat glutenvrij brood heel veel toevoegingen nodig heeft om luchtig en houdbaar te maken.

10x gezonde lunchtrommel recepten voor kinderen

Mijn oudste twee zonen gaan naar een basisschool met een continurooster. Dat betekent dat zij vier dagen per week een broodtrommel mee naar school nemen. Het bevat doorgaans drie boterhammen en wat extra’s zoals snoepgroente of een ei. In hun eetdagboeken zie je hoe dat eruit ziet. Ik zal hieronder tien gezonde lunchtrommel recepten voor kinderen op een rijtje zetten, die we in de toekomst kunnen gaan proberen!

Muffins en cupcakes

Ik ben GEK op muffins! Vooral omdat ze zo praktisch zijn. Je bakt ze in sets van (meestal) 12 tegelijk en na het afkoelen verdwijnen ze in de vriezer. Als je ze ‘s ochtends uit de diepvries haalt en in de broodtrommel stopt, ben je minder tijd kwijt dan met het smeren van een boterham en ze zijn precies rond lunchtijd ontdooid.

1) Deze hartige muffins van amandelmeel met groenten van Blij Suikervrij zien er goed uit hè?

2) Havermout kan altijd. Als ontbijt, als bakmeel en zeker als tussendoortje. Dat dachten ze bij Taste our joy ook toen ze havermoutcakejes met chocolade bedachten. Deze havermoutmuffins van Firma Mama lijken me trouwens ook lekker!

3) Stel je eens voor dat je pizza mee naar school krijgt! Deze pizza muffins van Sandra kookt spreken mij daarom zeker aan!

4) Een ei hoort erbij! En daarom mogen deze eimuffins uit Pienskeuken natuurlijk ook niet ontbreken.

Pannenkoeken en wraps

4) Op een stokje smaakt alles lekkerder! Zelfs pannenkoeken 😉 (Via EasyDailyFood)

5) Wat je kan doen met een restje gesneden andijvie? Op ongewoonlekker.com vind je dé oplossing!

6) Ik ben er nog steeds niet over uit hoe het nu zit met de combinatie nitraatrijke groente en vis, jij wel? Mocht jij minder in de greep gehouden worden door voedselcombinaties, dan raad ik je deze prachtige spinaziewraps met zalm van FoodQuotes aan!

7) Sjonge, ik had dit blog beter 10x pannenkoeken voor in de lunchbox kunnen noemen zeg 😉 Mijn keuze viel weer op een wrap, namelijk de wortelwraps van Fit en puur.

Lekker voor erbij

8) Een kleine snack of beetje zoetigheid mag af en toe best. Wat denk je van deze energieballetjes met cacao en zaadjes van Severien’s Kwizien?

Zelf quiche lorraine met prei maken | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly

9) Stop ook eens een stukje hartige taart in de broodtrommel. Lekker vol groente en weer eens wat anders. Deze quiche lorraine vind ik zelf heel lekker!

10) Last, but certainly not least: op eenlepeltjelekkers.be vind je geweldige inspiratie voor een gezonde lunch. Dit geldt ook voor KookGewoon, waar je zelfs een gratis e-book kunt downloaden met handige tips, waar ik me volledig bij aansluit. Kijken dus! De prachtige foto bovenaan dit blog is afkomstig van KookGewoon.

Voor andere gezonde inspiratie verwijs ik jullie naar de websites van Fit en puur en Blij Suikervrij. Wij vormen met zijn drieën het team achter Proefhelden, waarin we (ouders van) kinderen graag willen inspireren gezonder te eten. Volg alles van Proefhelden tot en met 4 december 2016 via deze besloten Facebook-groep.


Ga jij de lunchbox van je kinderen ook “beter” vullen? Ik zou het heel leuk vinden als je het resultaat deelt op social media! Je kunt me taggen via #eethetbeter en @eethetbeter.

Wil je op de hoogte worden gebracht als er een nieuw recept online staat? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

 

 

* Dit stappenplan is afkomstig van Birgit de Heij (gezonddoorvoeding.com)

Annemieke Statz

Foodblogger bij Eet het beter
Enthousiaste dertiger, samenwonend in Ede en moeder van drie jongens (2008, 2010 en 2015). Voedingsadviseur. Altijd bezig met (gezond) eten, beweging en ontspanning. Wil iedere dag een beetje beter worden ❤

Laatste berichten door Annemieke Statz (bekijk alles)

Pin It on Pinterest