Afvallen is iets waar je weinig over leest op Eet het beter en “dieet” vind ik persoonlijk een beetje een vies woord. Toch weet ik dat het voor veel mensen wel heel relevant is en dat is de reden dat ik dit gastblog van Theo plaats: “in 4 fasen afvallen met een koolhydraatarm dieet”.

In 4 fasen afvallen met een koolhydraatarm dieet | eethetbeter.nl

Afvallen door middel van een koolhydraatarm dieet

Wanneer je wil afvallen, kun je het beste gebruik maken van een koolhydraatarm dieet. Een koolhydraatarm dieet vervangt koolhydraten die je dikker maken voor eiwitten en onverzadigde vetten. Op die manier bouw je wel spiermassa op, verbrand je vetmassa en wordt energie die over blijft niet opgeslagen als vet.

Verreweg de meeste koolhydraatarme diëten bouwen op het idee dat je koolhydraatarme gerechten moet gaan eten. En die zijn er gelukkig genoeg. Zowel voor je ontbijt als voor de lunch of het avondeten. Ook diners en tussendoortjes kunnen prima koolhydraatarm zijn. Het grote voordeel is dan ook dat afvallen met een koolhydraatarm dieet gezien wordt als snel, makkelijk, goed vol te houden en ook nog eens goed voor je overige gezondheid (lagere bloeddruk en cholesterol, minder kans op diabetes).

Voordelen van koolhydraatarm eten

In dit artikel benoemen we de 4 fasen waarin je het beste over kunt stappen op een koolhydraatarm dieet. Maar eerst benoemen we kort de voordelen van een koolhydraatarm dieet:

Zoals gezegd biedt een koolhydraatarm dieet veel voordelen. Zo helpt het dieet niet alleen bij het verliezen van gewicht, maar word je er ook een stuk gezonder van. Je cholesterol en bloeddruk dalen, de kans op diabetes neemt af en je krijgt meer energie en een betere conditie. Ook is aangetoond dat mensen die koolhydraatarm (lees: gezond) eten en drinken een stuk gelukkiger zijn.

Daarnaast is het een groot voordeel dat iedereen dieet kan volgen: van kinderen tot ouderen. Zelfs wanneer je zwanger bent kun je een koolhydraatarm dieet volgen. Houd er wel rekening mee dat je dit met je verloskundige bespreekt en hierin niet overdrijft.

In 4 fasen afvallen met een koolhydraatarm dieet

Zoals gezegd zijn er vier fasen die een koolhydraatarm dieet succesvol maken. Hieronder bespreken we ze:

Fase 1: Beginnen

Het begin is misschien het lastigste. Je moet even goed gaan kijken naar wat je huidige eetpatroon op dit moment is. Tel de koolhydraten. Daar zijn tools voor, maar je kan ook gewoon achterop de producten kijken. De hoeveelheid koolhydraten wordt uitgedrukt in grammen.

Welke maaltijd bevat nu bij jou de meeste koolhydraten? Schrap die maaltijd en ga op zoek naar alternatieven. Een kookboek vol koolhydraatarme gerechten kan je daarbij helpen.

Fase 2: Uitbouwen

Gedurende fase 1 eet je één koolhydraatarme maaltijd. Daarna bouw je uit naar 2 en 3 gerechten. Je kunt de lunch en het diner in één keer meenemen en volledig overgaan. Ook snacks kunnen nu koolhydraatarm zijn.

Houd deze fase vol tot fase 3 zich aandient.

Fase 3: Doorzetten

Er komt een moment waarop je merkt dat je zwaarder wordt. Je doet niets anders, blijft goed koolhydraatarm eten en toch laat de weegschaal je keer op keer schrikken. Dat hoort erbij en heeft te maken met de eiwitten die tot spiermassa worden omgezet. Fase 3 is een fase die 1 tot 2 weken kan duren en gaat om één ding: doorzetten. Laat je niet afschrikken door wat je op de weegschaal ziet. Zodra je spiermassa op zijn hoogst is, gaat het tij namelijk keren. Je valt nu nog sneller af dan in fase 1 en 2.

Fase 4: Continueren

Je bent nu op weg naar je streefgewicht. Eigenlijk is de laatste stap een stap die de rest van je leven duurt. Blijf continueren met koolhydraatarme gerechten. Eet ze zoveel je maar kan. Af en toe mag je best zondigen, zolang je maar bewust blijft van wat de koolhydraatarme gerechten voor jou betekent hebben.

Het continueren gaat ook door na het behalen van je streefgewicht. Je hoeft geen nieuw doel te stellen, want slank is slank, maar houd wel een marge aan. Je mag niet zwaarder worden dan een bepaald gewicht en anders moet je ingrijpen.

Conclusie

Met de 4 genoemde fasen kun jij succesvol een koolhydraatarm dieet gaan volgen. Koop een goed koolhydraatarm kookboek en je zal zien dat je in staat bent om in korte tijd heel veel gewicht te verliezen. Met deze 4 fasen lukt je dit gegarandeerd!

Gastblogger

Dit account wordt gebruikt voor de diverse gastbloggers op eethetbeter.nl. Stuk voor stuk enthousiaste mensen die graag schrijven over hun grote passie!

Laatste berichten door Gastblogger (bekijk alles)

Pin It on Pinterest

Share This