Als je gestrest bent, maakt het een wereld van verschil als je weet welke voedingsmiddelen je het beste kunt kiezen om tot rust te komen. Vandaag deelt naamgenoot én gastblogger Annemiek een artikel over eten tegen stress.

eten tegen stress | eethetbeter.nl

Eten tegen stress

Is er een verschil tussen ‘comfort food’ en anti-stress voeding? Comfort food is eten waar je blij van wordt. Denk aan ijs, gebak en andere vette en zoete voedingsmiddelen. Ben je gestrest of maak je je zorgen? Ga dan liever voor gezondere opties in plaats van zware, vette etenswaren. Deze lijken je misschien emotioneel troost of rust te geven, maar dat is vaak van korte duur. Bovendien zijn de meeste comfort foods niet zo best voor je gewicht. Met deze voedingsmiddelen verbetert je stemming van binnenuit:

Groene bladgroenten

Eet je groene bladgroenten, dan maakt je lichaam dopamine aan. Dit stofje heeft niet alleen een kalmerende werking, maar geeft je ook een goed gevoel. Groene bladgroenten zijn bijvoorbeeld spinazie, sla, andijvie, raapstelen, postelein en paksoi.

Zalm

De omega-3 vetzuren in zalm verminderen de aanmaak van het stresshormoon cortisol, waardoor je je rustiger voelt. Bovendien spelen dezelfde vetten een rol bij de aanmaak van serotonine. Je voelt je dus ook gelukkiger door zalm en andere voedingsmiddelen die omega-3 vetzuren bevatten. Denk aan walnoten en lijnzaadolie. Zelfs uit onderzoek blijkt het anti-stress effect van omega 3. Studenten die supplementen met deze olie slikten, waren 20 procent minder angstig dan degenen die geen omega-3 supplementen namen.

Cashewnoten

Cashewnoten leveren je een grote hoeveelheid zink en dat kan helpen tegen de stress. Lage zinkniveaus in je bloed houden namelijk verband met angst. Zet ook oesters op je boodschappenlijstje, want deze bevatten ook zink.

Kalkoen

Kalkoen bevat veel tryptofaan, een aminozuur dat je rustig en ontspannen maakt. Je voelt je ook gelukkiger omdat deze stof ervoor zorgt dat je lichaam meer serotonine produceert. En serotonine is het gelukshormoon bij uitstek. Bovendien helpt tryptofaan je beter slapen, want het is een belangrijke bouwstof voor melatonine. Dit is een stof die je slaperig maakt als het donker wordt. En slapen is juist zo belangrijk als je stress hebt, want zo voorkom je dat je uitgeput raakt. Overigens blijken mensen met stress vaker slaapproblemen te hebben. Door de stress breekt je lichaam namelijk meer tryptofaan af, waardoor je lichaam minder melatonine kan aanmaken. Hieruit blijkt het belang van tryptofaanrijke voeding bij stress.

Naast kalkoen helpen eieren en linzen trouwens ook om meer innerlijke rust te ervaren, want deze bevatten ook tryptofaan. Andere voedingsmiddelen met deze stof zijn pinda’s, amandelen, kwark, kip en avocado. Deze voedingsmiddelen zijn overigens enorm eiwitrijk en daarmee ook goed voor je gewicht. Eiwitten stimuleren namelijk je stofwisseling en geven je lange tijd een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel naar zoete of vette snacks grijpt. Heb je toch iets te veel comfort food gegeten en wil je weer op gewicht komen, lees dan hier alles over afvallen met het eiwitdieet.

Ik hoop dat dit artikel je helpt om voeding te kiezen die je rustiger maakt. Ken je nog meer voedingsmiddelen die je kunt eten tegen stress? Deel ze dan hieronder in de reacties!

Dit gastblog is geschreven door Annemiek van Nutribites.

Annemiek Shrestha

Als blogger voor Nutribites kan ik mijn passie voor schrijven en gezondheid inzetten om mensen te informeren over afvallen door gezond te eten. Zelf eet ik zo gezond mogelijk om op gewicht te blijven en me energiek te voelen.

Laatste berichten door Annemiek Shrestha (bekijk alles)

Pin It on Pinterest

Share This