De heerlijke smaak is natuurlijk al reden genoeg om regelmatig aardbeien te eten, maar dit zomerse fruit heeft ons nog veel meer te bieden. Aardbeien zijn namelijk ook enorm gezond. In “5 redenen om aardbeien te eten” vertellen we je precies waarom.

5 redenen om aardbeien te eten | eethetbeter.nl

1: Vitamine C bommetjes

Aardbeien zijn een geweldige bron van vitamine C. Van de gangbare fruitsoorten winnen alleen kiwi’s het wat betreft deze vitamine. 100 gram aardbeien bevat maar liefst 60 mg vitamine C. Dat is bijna de hele aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, welke is vastgesteld op 75 mg.

Vitamine C is van groot belang voor je gezondheid. Je hebt het nodig voor een sterk immuunsysteem, een gezonde huid, een goede opname van non-heemijzer, een gezond energieniveau, een goed functionerend zenuwstelsel en voor sterke tanden en botten. Bovendien heeft vitamine C een antioxidant functie. Daardoor beschermt het je lichaam tegen oxidatieve stress.

2: Stabiele bloedsuikerspiegel

Alle fruitsoorten zijn gezond, maar door de fruitsuikers die ze bevatten, kunnen ze wel voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel zorgen. De mate waarin eten voor pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel zorgt, meten we met de glycemische index. Hoe hoger de score, hoe groter de schommelingen.

Aardbeien scoren ondanks hun zoete smaak relatief laag op de glycemische index. Uit onderzoek blijkt daarnaast dat aardbeien ervoor kunnen zorgen dat je lichaam glucose (een soort suiker) langzamer verteert, waardoor je bloedsuikerspiegel stabieler blijft.

Een stabiele bloedsuikerspiegel is belangrijk omdat dit bijdraagt aan een lager risico op overgewicht, insulineresistentie, diabetes type 2 en hart- en vaatziektes.

3: Gezonde bloeddruk

Aardbeien bevatten diverse mineralen, waaronder kalium. Dit mineraal is cruciaal voor een gezonde bloeddruk. Om je bloeddruk gezond te houden, heb je namelijk een juiste balans tussen kalium en natrium nodig. Natrium heeft een bloeddruk verhogend effect, terwijl kalium dit effect neutraliseert. Een tekort aan kalium is daardoor net zo’n grote risicofactor voor een hoge bloeddruk als een teveel aan natrium.

4: Lager risico op hart- en vaatziektes

Doordat het kalium uit aardbeien bijdraagt aan een gezonde bloeddruk, helpen ze om het risico op hart- en vaatziektes te verkleinen. Een hoge bloeddruk is namelijk een belangrijke risicofactor voor deze ziektes.

Ook helpen de antioxidanten die aardbeien bevatten, waaronder quercetine en kaempferol, om bloedpropjes te voorkomen. Hierdoor daalt de kans op een beroerte.

Daar komt nog eens bovenop dat aardbeien kunnen helpen om de oxidatie van LDL cholesterol te verminderen, wat een andere belangrijke risicofactor is voor aandoeningen aan je hart en vaatstelsel.

5: Goede toevoeging aan een afslankdieet

Aardbeien zijn een goede keuze als je wilt afvallen. Zoals je bij punt 2 hebt kunnen lezen, hebben ze een lage glycemische index score en dragen ze bij aan een stabiele bloedsuikerspiegel. Dit helpt je bij het afvallen.

Een andere reden waarom aardbeien aanraders zijn binnen een afslankdieet, is dat ze weinig calorieën bevatten, terwijl ze wel rijk zijn aan belangrijke voedingsstoffen. Zo kun je je calorie inname beperken, zonder dat je lichaam voedingsstoffen tekortkomt. Als je het koolhydraatarm dieet volgt, kun je gerust een schaaltje aardbeien als tussendoortje nemen.

Gezond snoepen met aardbeien

Zoals je hebt kunnen lezen, hebben aardbeien je veel gezondheidsvoordelen te bieden. Ze voorzien je lichaam van een flinke hoeveelheid vitamine C, dragen bij aan een stabiele bloedsuikerspiegel en helpen om het risico op hart- en vaatziektes te verlagen. Daarnaast passen ze perfect in een gezond afslankdieet.

Aardbeien zijn dus een goed tussendoortje als je zin hebt in iets zoets. Ook doen ze het goed in smoothies en door salades, yoghurt, havermout of een quinoa ontbijtje.

Bronnen: Törrönen R, Sarkkinen E, Tapola N, Hautaniemi E, Kilpi K, Niskanen L, Br J Nutr, 2010. Edirisinghe I, Banaszewski K, Cappozzo J, Sandhya K, Ellis CL, Tadapaneni R, Kappagoda CT, Burton-Freeman BM, Br J Nutr, 2011. Ludwig DS, JAMA, 2002. Schwingshackl L, Hoffmann G, Nutr Metab Cardiovasc Dis, 2013. Tulipani S, Alvarez-Suarez JM, Busco F, Bompadre S, Quiles JL, Mezzetti B, Battino M, Food Chem, 2011.

Afbeelding is afkomstig van StockSnap. Lees ook mijn disclaimer.

Bernard Favier

Bernard Favier

Auteur Simpel Slank & Afslankcoach bij Puur Figuur
Mijn naam is Bernard Favier, fitnesstrainer en afslankcoach. Ik ontdekte dat niet sporten, maar het in balans brengen van je hormonen de sleutel zijn tot een slank en gezond lichaam. Bij Eet het beter schrijf ik maandelijks over voeding, afvallen en de werking van de lichaamseigen hormonen. Veel leesplezier! 🙂
Bernard Favier

Laatste berichten door Bernard Favier (bekijk alles)

Pin It on Pinterest

Share This