Wat kan vakantie heerlijk zijn! Tijd voor rust en ontspanning na maanden hard werken. Dit betekent voor veel mensen lekker en ongezond eten en drinken. Als je je laat gaan, kan je zo vier tot zes kilo aankomen in een vakantieweek. Wanneer je erg je best hebt gedaan om een fit en gezond lichaam te hebben, wil je dat natuurlijk niet verpesten voor een week plezier. Dat hoeft gelukkig niet, want je kan ook genieten door middel van gezond -en koolhydraatarm eten.

5 x tips voor een gezonde vakantie | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly

In dit artikel geef ik je vijf tips voor een gezonde vakantie. Deze vijf tips helpen je om gezond en slank te blijven tijdens je vakantie en toch te genieten:

Wees een actieve vroege vogel voor een gezonde vakantie

Sta iets vroeger op, al is het maar twintig minuten, en doe een korte workout. Dit brengt je stofwisseling op gang en maakt je energiek. Geloof mij! Dit is een heerlijk begin van je dag.

Sinaasappelboomgaard | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly

De rest van de dag kan je heerlijk ontspannen. Verdere activiteiten tijdens je vakantie zijn een mooie toevoeging voor je plezier, zoals wandelen en zwemmen.

Doe kleine maar effectieve workouts

Voel jij je toch beter op vakantie met wat meer beweging? Als er geen sportschool in de buurt is of je hebt geen zin in om daar te gaan sporten, probeer dan snelle maar effectieve trainingen tussendoor te doen. Je kan bijvoorbeeld een springtouw meenemen of doe mee met snelle workout filmpjes als je internetverbinding hebt.

Geniet met mate

Nieuwe restaurants uitproberen, de lokale gerechten proeven, heerlijk! Vooral doen. Geniet van je maaltijd en je cocktail, maar voorkom wel dat je de hele vakantie door te veel eet en drinkt. Een mooie leidraad is: kies één maaltijd per dag waarbij je mag eten wat je wilt en eet de rest van de dag gezond.

Neem gezonde snacks mee in je koffer

Het valt soms niet mee om gezonde snacks te vinden als je op reis bent of op je bestemming. Neem dus een aantal lekkere gezonde snacks mee in je koffer, bijvoorbeeld gedroogd fruit, noten en gezonde energierepen. Besluit je een snack te nemen op de luchthaven, ga dan voor gezond en kies bijvoorbeeld yoghurt met vers fruit of studentenhaver.

Bestel in een restaurant gezonde maaltijden

Uit eten in een restaurant hoort voor de meeste mensen bij vakantie vieren. Begin je maaltijd het liefst met een salade, en vraag de dressing apart erbij, dan kun je zelf bepalen hoeveel je neemt.

Vraag aan de ober of hij extra oliën/boter/zout/suiker weg wil laten en informeer hoe je maaltijd wordt bereid. Ga voor gestoomd, gegrild, gepocheerd, geroosterd of geroerbakte maaltijden. Vermijd snelle koolhydraten zoals pasta, brood, rijst en aardappelen zo goed mogelijk.

Leve de vakantie, ontspan en geniet naar hartelust, maar kom vooral met een fris, slank en verjongd gevoel terug en niet moe en zwaar. Deze vijf tips helpen je zeker op weg!

Blije sinaasappels | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly

De afbeeldingen bij dit gastblog van Jasper Alblas zijn privéfoto’s van de laatste vakantie van Annemieke.

Jasper Alblas

Auteur van oa het 7x7 receptenboek en het Smoothie Afslank Plan en afslankcoach bij www.jasperalblas.nl
Via jasperalblas.nl helpen we mensen op een zo natuurlijk mogelijke wijze bij het afvallen. We willen mensen inspireren en laten zien hoe makkelijk en lekker gezond eten kan zijn en dat het je leven op een positieve manier kan veranderen. Bij Eet het beter schrijft een van onze voedingsdeskundigen uit het team maandelijks een blog over voeding, afvallen of gedragsverandering. Veel leesplezier!

Laatste berichten door Jasper Alblas (bekijk alles)


Iedere vrijdagochtend de lekkerste gezonde recepten en leukste tips voor het hele gezin in jouw mailbox? En bovendien een GRATIS ebook ontvangen met gezonde traktaties? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!


Pin It on Pinterest