Bij gezond afvallen komt een stuk meer kijken dan gewoon wat minder eten. Op de verkeerde manier diëten kan schadelijk zijn voor je gezondheid en kan ervoor zorgen dat het niet lukt om vet te verbranden. In dit artikel hebben we daarom 6 veelgemaakte fouten tijdens het afvallen voor je op een rij gezet. Door deze fouten te vermijden, wordt het afvallen een stuk makkelijker. Bovendien is het gezonder voor je lichaam.

6 veelgemaakte fouten tijdens het afvallen | eethetbeter.nl

1: Te weinig eten

Te weinig eten helpt je op lange termijn niet bij het afvallen. Als je te weinig eet, kan je namelijk last krijgen van:

  • Spierverlies
  • Verminderd uithoudingsvermogen
  • Verminderd immuunsysteem
  • Slechtere nachtrust
  • Tekorten aan voedingsstoffen
  • Constant hongerig gevoel

Al deze punten zijn natuurlijk niet gezond en maken het ook nog eens moeilijk om je strenge afslankdieet vol te houden. Om het afvallen op lange termijn vol te houden, is het daarom belangrijk om niet te ver onder je caloriebehoefte te gaan zitten.

Lees ook dit artikel over tekenen dat je te weinig eet.

2: Helemaal niet op calorieën letten

Calorieën spelen een belangrijke rol bij het afvallen. Om af te vallen heb je namelijk een tekort aan calorieën nodig. Je lichaam vult dit tekort dan op door vet te verbranden. Het is daarom van belang om te weten hoeveel calorieën je nodig hebt en hoeveel calorieën je verbruikt.

Belangrijk om te weten: veel mensen onderschatten het aantal calorieën dat ze consumeren en overschatten tegelijkertijd het aantal calorieën dat ze verbranden met sporten. Ga hierbij dus niet te veel op je gevoel af, maar kijk naar de cijfers, anders loop je het risico dat je er flink naast zit.

3: Alleen op calorieën focussen

Calorieën zijn dus belangrijk, maar jezelf alleen op het aantal calorieën van voedingsmiddelen focussen is toch niet verstandig. De keuze zou dan al snel op speciale light drankjes, sauzen en snacks vallen. Dat lijkt immers lekker makkelijk: je kan genieten van allerlei lekkers terwijl je niet te veel calorieën binnenkrijgt. Deze producten zijn echter vaak niet gezond.

Tegelijkertijd is er ook veel calorierijk eten dat je wellicht zou laten staan als je te veel op calorieën focust, terwijl dit eten juist enorm gezond is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vette vis, eieren, avocado en olijfolie.

4: Alle vetten laten staan

Helaas wordt soms nog steeds gedacht dat je dik wordt van vet eten. Er zijn echter ontzettend veel gezonde vette voedingsmiddelen die je juist helpen bij het afvallen. Bijvoorbeeld de hierboven genoemde vette vis en avocado’s. Ook pitten en noten zijn voorbeelden van vet eten dat je juist helpt om op een gezonde manier af te slanken.

Dit eten voorziet je lichaam namelijk van belangrijke voedingsstoffen en de vetten zorgen voor een verzadigd gevoel. Dit verzadigde gevoel helpt je om je totale calorie inname lager te houden, doordat je simpelweg minder trekt hebt.

5: Te weinig vezels eten

Naast vetten, helpen ook vezels om jezelf verzadigd te voelen. Uit onderzoek blijkt dat vooral oplosbare vezels hierbij effectief zijn. Deze vezels vormen in combinatie met water namelijk een soort gel. Deze gel beweegt zich langzaam door je spijsverteringskanaal, waardoor je jezelf langer vol voelt. Daarnaast kunnen vezels er ook voor zorgen dat je lichaam iets minder calorieën opneemt uit je voeding.

6: Alleen focussen op het getal op de weegschaal

Het getal op de weegschaal wordt door meer zaken beïnvloed dan alleen je lichaamsvet. Daardoor is het niet verstandig je te veel op dit getal te focussen. Het kan dan namelijk onterecht lijken alsof je niet bent afgevallen. Bijvoorbeeld omdat je wat meer spiermassa hebt gekregen of doordat je vocht vasthoudt. Vooral bij vrouwen kan de hoeveelheid vocht die ze vasthouden flink verschillen door veranderingen in hun hormoonhuishouding.

Je taille opmeten met een meetlint is een goed alternatief als je je gewichtsverlies toch graag in concrete cijfers wilt volgen. Of combineer het opmeten van je taille met de weegschaal, zodat je een completer beeld krijgt.

Voorkom deze valkuilen

Door de valkuilen uit dit artikel te vermijden wordt afslanken makkelijker. Bovendien is het gezonder voor je lichaam. Belangrijke punten om te onthouden zijn:

  • Eet niet te weinig
  • Zorg voor een calorietekort
  • Focus je niet alleen op calorieën
  • Laat gezonde vetten niet staan
  • Eet voldoende vezels
  • Focus je niet alleen op het getal op de weegschaal

 

Bronnen: Lichtman SW, Pisarska K, Berman ER, Pestone M, Dowling H, Offenbacher E, Weisel H, Heshka S, Matthews DE, Heymsfield SB, N Engl J Med, 1992. Wanders AJ, van den Borne JJ, de Graaf C, Hulshof T, Jonathan MC, Kristensen M, Mars M, Schols HA, Feskens EJ, Obes Rev, 2011. Baer DJ, Rumpler WV, Miles CW, Fahey GC Jr, J Nutr, 1997. Stachenfeld NS, Exerc Sport Sci Rev, 2008.