Ik schreef het tijdens Proefhelden al eerder: ik wil kinderen laten zien dat gezond eten ook leuk en lekker kan zijn. Door gezond eten een gewoonte te maken, leggen we een goede basis voor de rest van hun leven. Het is misschien een dooddoener, maar je bent wat je eet! Het lichaam wordt letterlijk en figuurlijk gevormd door de brandstof die het krijgt. Laat het goede brandstof zijn, zeker voor onze kinderen.

Beter eten met kinderen | eethetbeter.nl

Orthomoleculaire voeding voor kinderen

Een tijdje geleden bestelde ik de opleiding “orthomoleculaire voeding voor kinderen” bij Civas. Ik ontving het studiemateriaal en bestudeerde het uitgebreid. Daarna belandde het in de kast. Zo nu en dan tover ik het tevoorschijn om een paar uur te genieten van de ingewikkelde kost en daar blijft het bij. Gek toch, dat ik voor dingen die ik leuk vind om te doen, te weinig tijd maak. Ik ga er snel verandering in brengen!

Anyway, deze opleiding richt zich op celopbouwende voeding voor kinderen. Voeding dat niks afbreekt, maar opbouwt. Eten waarvan onze kleintjes beter worden, zelfs als ze niet ziek zijn. In de informatie heb ik tot op heden al gelezen welke aandoeningen kunnen verbeteren bij het maken van andere voedselkeuzes. Ik las ook wat het belang is van voeding voorafgaand en tijdens de zwangerschap.

10 tips voor beter eten met kinderen

Onderstaande tips zijn enerzijds gebaseerd op de ervaringen van mij en mijn omgeving en anderzijds afkomstig uit de literatuur. Ook Simone van Fit en Puur gaf tijdens Proefhelden al vijf tips om je eetpatroon te verbeteren. Dat kan je hier vinden.

Mijn tips voor beter eten met kinderen zijn als volgt:

  1. Leer kinderen water drinken.
  2. Maak groenten een gewoonte, ook bij het ontbijt en de lunch.
  3. Beperk het gebruik van suiker.
  4. Kies voor vers en zelfgemaakt.
  5. Geef kinderen een rol in wat ze eten. Betrek ze bij de menuplanning voor de komende week en het maken van de boodschappenlijst. Zet ze af en toe een “monkey platter” voor, een groot bord met een variëteit aan tussendoortjes waarvan ze zelf mogen pakken. Kunnen en mogen kiezen zorgt voor zelfvertrouwen. Doe samen boodschappen en ga samen koken. Zelfs de allerkleinsten kunnen al een banaan of champignon snijden met een bot mes.
  6. Laat kinderen proeven als ze daarom vragen, zelfs (juist!) net voor het eten als je aan het koken bent
  7. Ga samen onderzoeken waar eten vandaan komt. Vooral grote kinderen kan je vragen uit te zoeken (via Internet of de bibliotheek bijvoorbeeld) hoe planten en dieren leven en groeien. Planten zaaien in bakken in de vensterbank is leuk voor groot en klein. De moestuintjes van AH vind ik om die reden een geweldig initiatief, evenals Rauwdouwers voor kleine onderzoekers.
  8. Samen eten vind ik heel belangrijk. Zo kan jij het goede voorbeeld geven. Eet meestal aan tafel en hou het gezellig. Eten is geen (wed)strijd. Het bord hoeft niet leeg en al zeker niet als eerste.
  9. Zorg dat er altijd gezonde tussendoortjes voor het grijpen liggen (fruit, nootjes, rozijnen of ander gedroogd fruit, biobites, zelfgemaakte koekjes), zodat de makkelijke keuze niet ongezond hoeft te zijn.
  10. Maak eten leuk: op een stokje of in een wrap/pannekoek smaakt alles net even wat lekkerder. Laat de kinderen af en toe wél spelen met hun eten en laat ze een stapelboterham of tijger knutselen van hun lunch. De voorwaarde bij ons thuis is dat ze wel opeten wat ze “knutselen”. Google op funfood of foodart voor inspirerende voorbeelden.

Kan jij je vinden in mijn tips voor beter eten met kinderen? Wat is jouw ultieme tip om gezonde voeding zo lekker en leuk mogelijk te maken? Ik ben reuze benieuwd! Laat het me weten in de reacties.


Meer lezen over eten met kinderen? Samen met Simone van Fit en Puur en Saskia van Blij Suikervrij organiseer ik Proefhelden. Volg hun blogs voor lekkere, gezonde recepten en inspirerende tips.

Het kistje met groente van marsepein op de afbeelding heb ik gekregen van Groentehelden. Dit blog is geschreven vanuit mijn eigen ervaring. Lees ook mijn disclaimer.