In onze regio (midden) start de zomervakantie al aan het einde van deze week. Het afgelopen schooljaar is voorbij gevlogen! Ik kan vol trots vertellen dat mijn oudste twee zonen over zijn, al vind ik het persoonlijk veel belangrijker dat ze op sociaal vlak mee kunnen komen en vooral dat ze gelukkig zijn, maar dat terzijde. Met de vakanties voor de deur vind ik het leuk wat tips voor beter eten op vakantie te delen. Ze zijn geschreven voor mijn docent orthomoleculaire voeding Birgit de Heij.

10 tips voor beter eten op vakantie | eethetbeter.nl

10 tips voor beter eten op vakantie

De vragen “Hoe ga je om met je voeding tijdens de vakantie?” en “Hoe doe je dat met uit eten gaan?” krijg ik regelmatig dus tijd om daar antwoord op te geven.

1) De meest belangrijke tip is vragen en zeggen wat je wilt, meestal zijn wijzigingen geen enkel probleem. Het zal nooit 100% je eigen keuken zijn maar je kunt een heel eind komen als je er over praat en aangeeft wat je wilt ofwel doe je mond open en vertel je wensen en je zult versteld staan welke deuren er dan open gaan!

2) Bij het bestuderen van de menukaart kies dan eerst een eiwitbron zoals vis, vlees of wild en vraag dit aan te vullen met groenten in plaats van met frites, gebakken aardappelen of pasta. Bij voorbeeld: op de menukaart staat pasta met gerookte zalm. Praat met de bediening, die neemt het wel op met de keuken en vraag om gerookte zalm met groenten. En daar komt een mooie ortho maaltijd te voorschijn en de koks hebben er zelf vaak plezier in om het even wat anders te doen.

3) Ook een hele groenteschotel is meestal geen enkel probleem ook al staat dit niet op de standaard menukaart. Champignons, paddenstoelen, sperziebonen, taugé ed, worden vaak als groenten gezien maar ook dat zijn eiwitbronnen, dat in combinatie met groenten is weer een volledige maaltijd.

4) Sla het varkensvlees op de menukaart over.

5) Laat sausjes vervangen door olijfolie.

6) Laat brood staan of geef al direct aan dat je er geen brood bij hoeft dan is de verleiding ook minder groot.

7) Maak van het koffie moment in de ochtend een feestje, er echt even voor gaan zitten op een terrasje. Neem daar een mee genomen stukje chocolade (minimaal 85%) mee en laat het koekje wat er bij geserveerd wordt liggen.

8) Drink niet iedere dag alcohol, ook al wordt er aangeven dat rode wijn zo gezond is het blijft toch echt alcohol wat onze lever weer mag ontgiften en ook alcohol zijn suikers.

9) Een andere tip is om 2 weken vòòr de vakantie een 100% orthomoleculaire leefstijl aan te houden, onder meer zowel letten op de voeding, drank als de slaaptijden. Je gaat dan goed uitgerust en in balans op vakantie.

10) In de vakantie periode zoveel mogelijk de 80/20 regel aanhouden. Dat wil zeggen 80% gezond en 20% aanrommelen. Als je bedenkt dat ieder kant-en-klaar sausje, varkensvlees, koemelk, zoetigheid, gebak, iedere dag alcohol, koffie uit een automaat al onder die 20% vallen dan is het duidelijk dat er na de vakantie even een pas op de plek gemaakt mag worden om de binnenkant van ons lichaam te reinigen. Gebeurt dit niet dan ga je iedere keer een stapje achteruit ondanks dat je vakantie hebt gehad. Dus vaak ga je toch over die 20% grens heen dus dan na de vakantie de 80/20 draad weer oppakken en zien naar die 100% te komen om de darmen weer op orde te krijgen, te merken aan een mooie geurloze, bruine ontlasting waarbij geen wc papier nodig is.

vakantietips voor voeding | eethetbeter.nl

Tot slot nog wat praktische tips voor eten onderweg:

  • Gekookte eieren (hier kun je ook gewoon om vragen bij ieder hotel, B&B of pension
  • Blikjes vis
  • Gedroogd fruit
  • Bakje pijnboompitten of zadenmix
  • Zakjes noten wel of niet met rozijnen
  • Groenten chips
  • Als het enigszins kon vers fruit en rauwkost gekocht in de winkel.

Bij thuiskomst eet ik een paar dagen weinig eiwitten en veel groenten of het lichaam weer te ontzuren en te reinigen en al snel kan ik weer gezond, vol energie, actief en positief verder!

Welke tip over beter eten op vakantie mis jij nog in dit rijtje en is absoluut de moeite waard?


Dit blog is geschreven door Birgit de Heij, docent orthomoleculaire voeding en tevens een vriendin van mij. Je kunt bij Birgit terecht voor persoonlijk advies, workshops, lezingen en zelfs overnachtingen in het orthomoleculair centrum. Meer informatie vind je op gezonddoorvoeding.com.

Dit bericht is niet gesponsord. Afbeeldingen zijn afkomstig van StockSnap.com. Lees ook mijn disclaimer.

Gastblogger

Dit account wordt gebruikt voor de diverse gastbloggers op eethetbeter.nl. Stuk voor stuk enthousiaste mensen die graag schrijven over hun grote passie!

Pin It on Pinterest

Share This