We zijn inmiddels in de vierde week van de “30 dagen voel je fit” challenge beland. Voor wie onder een steen heeft gezeten of het op een andere manier heeft gemist: vier healthy foodbloggers (Puur Suzanne, Bioteaful, Mind your feed en Eet het beter” hebben een programma opgezet dat bestaat uit diverse uitdagingen op het gebied van een gezonde leefstijl. In de eerste drie weken kwamen suikervrij eten, het vermijden van (tarwe) brood  en het drinken van groene smoothies aan bod. Deze laatste week focussen we ons op bewegen en ontspannen. In dit blog legt Reny uit wat het belang is van deze drie pijlers van gezondheid.

Sporten tijdens de zwangerschap

Aangezien ik zwanger ben vind ik het interessant om wat te schrijven over bewegen tijdens de zwangerschap. Ik begrijp dat een groot aantal deelnemers totaal geen boodschap (meer) heeft aan striae, bekkenproblemen, baby’s en tepelkloven, maar wie weet geeft dit blogje wel een boel andere mensen een beeld van sporten met een dikke buik.

Nu ik mijn derde kindje verwacht en zelden stil heb gezeten tijdens eerdere zwangerschappen, kan ik mezelf bijna een expert noemen op het gebied van zwangerschapscursussen. Daar moet ik wel bij zeggen dat het aanbod hier in de regio zeer beperkt is. Ik weet zeker dat er in de Randstad tal van mogelijkheden zijn, waarvan ik de naam niet eens uit kan spreken 😉

Doorgaan met sporten tijdens de zwangerschap

Als je voorafgaand aan je zwangerschap flink hebt gesport, is er geen reden om te stoppen zodra er een kindje in je buik groeit. MiniMe zit goed beschermd en je lichaam doet wat het altijd deed. Paardrijden, hardlopen, wielrennen of hockey: je kunt er mee doorgaan zolang het goed voelt! Bij tijd en wijle rust nemen is noodzakelijk kwaad, maar volledige rust doet zelden iemand goed.

Bewegen in en om huis

Zet je favoriete muziek aan, draai de volumeknop vol open en geef toe aan die nesteldrang! Pak een emmer en een sopje en poets het hele huis terwijl je schud met je billen en lift met je armen. Twee vliegen in een klap!

Ook leuk: ga buiten spelen met de kinderen. Doe wat squats op de immer te lage wipwap en doe knee lifts in de plassen. Wedden dat je een middag hebt om nooit te vergeten?

Wat niet mag ontbreken in dit rijtje: sporten in de slaapkamer mag ook best hoor! Zolang de vliezen niet gebroken zijn is dit een heel gezonde activiteit, zowel voor je lichaam als voor je relatie! Wist je dat je baby het samenknijpen van de baarmoeder bij een vrouwelijk orgasme als een knuffel ervaart?

Zwangerschapsgym

Also known as “de pufclub” en dat is niet voor niks. In mijn beleving een nuttige cursus om te leren hoe je omgaat met een veranderend lichaam. Ik heb er vanzelfsprekende dingen geleerd die ineens heel lastig zijn tijdens de zwangerschap, zoals omdraaien in bed of iets oprapen van de grond (hoe komt het toch dat álles valt tegenwoordig?). Zwangerschapsgym is erg gericht op een natuurlijke bevalling, inclusief puffen op de melodie van kinderliedjes. De partners mochten tijdens de zwangerschap een keer mee “op les” en na de bevalling (“na-gym”) waren de baby’s welkom. Een aanrader als je dames wilt leren kennen die in dezelfde periode zijn uitgerekend en je lichamelijke klachten wilt voorkomen.

Zwangerschapsyoga

Een jaar of tien geleden startte ik met hatha yoga, een heerlijke vorm van ontspanning in mijn lijf en hoofd. Toen ik zwanger was, meldde ik me onmiddellijk aan voor een cursus zwangerschapsyoga. De opleiding bestond uit een aantal lessen tijdens de zwangerschap, waarvan een aantal met partner. Na de bevalling waren er geen bijeenkomsten meer.

In tegenstelling tot zwangerschapsgym was deze cursus wars van puffen. Persoonlijk – don’t shoot me – vond ik het gebeuren wat zweverig. Vliegtuigje spelen met meneer Eet het beter, in kleermakerszit wiegen alsof ik mijn baby in handen heb en het advies om tijdens de bevalling aan de deur te hangen om de pijn dragelijker te maken… tsja. Wat ik leerde tijdens de lessen is dat de pijn een doel heeft en geaccepteerd moet worden.

Zwangerschapszwemmen

In tegenstelling tot bovenstaande cursussen was het zwangerschapszwemmen een doorlopend geheel, waarbij er dames met heel diverse uitgerekende data in een groep zaten. Het water was warm en de lessen (soms) intensief. Het had zelfs iets weg van sporten! De lessen waren niet gericht op de bevalling of specifieke bewegingen (zoals tillen) tijdens de zwangerschap. Het zwemmen kan tot aan het einde – mits de vliezen niet gebroken zijn – van de zwangerschap volgehouden worden. Zelf lag ik met 41 weken nog in het water.

Zwangerschapsfitness

Net als zwangerschapszwemmen kan er bij fitness altijd worden ingestroomd. Doel van het fitnessprogramma is fit blijven tijdens en na de zwangerschap. Er wordt nauwelijks aandacht besteed aan de bevalling, maar er wordt wel advies gegeven over specifieke bewegingen en de juiste ontspanning. Dankzij een individuele intake kan er aandacht worden besteed aan persoonlijke klachten zoals bekkenpijn. Deze “sport” is minder gericht op gezelligheid en mensen leren kennen, maar helpt goed bij het voorkomen en genezen van allerhande kwaaltjes.

Bevallen

Als íets topsport is, dan is het bevallen! Er bestaat werkelijk geen enkele cursus die jou om leert gaan met dit natuurgeweld. Al kan je nog zo’n prachtige weeëndans uitvoeren, kent altijd-is-kortjakje-ziek geen geheimen voor je en weet je precies hoe het allemaal hoort – volgens de boekjes – dan nog kan je op dat moment andere behoeftes hebben. En dan heb ik het nog niet eens over keizersneden, totaalrupturen en andere ongeplande zaken. Voorkennis kan nooit kwaad, maar wees je ervan bewust dat een zwangerschapscursus je maar voor een klein deel kan voorbereiden op het leed dat bevallen heet.

Bewegen tijdens de zwangerschap

Om een lang verhaal kort te maken…

Ook al is het verleidelijk om met je dikke lijf onder een dekentje op de bank te kruipen, voor je lichaam is het beter om in beweging te blijven. Misschien in een iets rustiger tempo dan voordat je zwanger werd, maar als je fit wilt blijven en snel wilt herstellen na de bevalling, dan is bewegen een must!

 

Zelf vond ik het heel leuk om weer eens met wat anders dan recepten en natuurlijke huidverzorging bezig te zijn. Dit lijkt meer op een review van de zwangerschapscursussen die ik ken! Helaas komen haptonomie en pilates nog niet voor op dit lijstje. Vind jij het leuk om mij een keer te ontmoeten tijdens een (na) zwangerschaps-sport die ik nog niet heb genoemd? Ik laat me graag uitnodigen voor een proefles + review!

 

Volg jij Eet het beter al op BloglovinFacebookInstagram en Twitter?

 

p.s. het leuke wiegje op de eerste foto is afkomstig van “Handmade by Sofietje“! Kijk op de website of Facebook voor nog meer kadoosjes, traktaties en scrapbook-projecten.

Annemieke Statz

Annemieke Statz

Foodblogger bij Eet het beter
Enthousiaste dertiger, samenwonend in Ede en moeder van drie jongens (2008, 2010 en 2015). Voedingsadviseur. Altijd bezig met (gezond) eten, beweging en ontspanning. Wil iedere dag een beetje beter worden ❤
Annemieke Statz

Laatste berichten door Annemieke Statz (bekijk alles)

Pin It on Pinterest

Share This