Een maand geleden werd onze derde zoon geboren! In het geboortenieuws sprak ik al over mijn experiment met Vrouwenmantelthee. Tijd voor een blog over deze thee en andere zwangerschaps- en bevallingsperikelen 🙂

Bevallingsperikelen en vrouwenmantelthee | eethetbeter.nl

Vrouwenmantelthee

Vrouwenmantel is een kruid dat kan worden gebruikt om de menstruatie korter en met minder krampen te laten verlopen. Tijdens de zwangerschap kan het zorgen voor samentrekkingen van de baarmoeder. Als het lichaam er rijp voor is, zou dit de bevalling kunnen opwekken. Gebruik het dus niet voor 37 weken zwangerschap!

Ik startte met de thee op zondagmiddag (40 weken zwanger) en dronk twee koppen per dag. Het was niet vies, maar ook niet bijzonder lekker. Na het eerste gebruik begon het wat te rommelen in mijn buik. In de nacht van dins- op woensdag werd mijn zoon geboren. Ruim twee dagen na de eerste kop thee dus.

Tijdens de kraamweek heb ik deze thee ook nog gedronken om de baarmoeder sneller te laten samentrekken / krimpen tot de oorspronkelijke maat.

Met dit soort dingen is het altijd lastig om aan te geven of het daadwerkelijk heeft gewerkt, maar proberen is de moeite waard! Ik heb thee van Jacob Hooy in huis.

Mindful zwanger

Mijn verbeterpunt is zonder twijfel dat ik meer in het hier en nu moet leven. Tijdens mijn zwangerschap vond ik het nog belangrijker om me bewust van het moment. Vandaar dat ik het boek “Mindful zwanger” aanschafte. Hierin staan tips en oefeningen voor zwangerschap, bevalling en de eerste periode met je kindje. Er zit ook een cd met geluidsbestanden bij.

Voorafgaand aan de bevalling deed ik wat ontspanningsoefeningen met behulp van dit boek. Het maakte het begrip “loslaten” visueel, iets dat volgens mij de kern is van iedere geslaagde bevalling. Een kind baren en de controle hierover behouden is onmogelijk. Denk ik.

Om een lang verhaal kort te maken: ik accepteerde de pijn en liet de controle volledig los met als gevolg dat ik binnen no-time een baby kreeg. Op het toilet notabene. Ik had geen angst of zorgen en genoot van dit moment. Ik weet dat mijn droombevalling voor velen een nachtmerrie is, maar ik wil alleen maar zeggen: geef je over tijdens de bevalling! Eerdergenoemd boek heeft mij hierbij zeker handvatten gegeven.

BoekMindfulZwangerZijn 1

Boost je ijzer

Vorig jaar maakte Nicole van CuliCool een video met informatie om je ijzergehalte te boosten. Deze tips komen goed van pas na de bevalling!

Raamsticker

De kracht van Twitter werd weer eens bewezen toen ik wat mooie afbeeldingen van Naamelijk voorbij zag komen. We besloten vervolgens een raamsticker te bestellen met daarin een element van het geboortekaartje. Het resultaat was simpelweg perfect! Ben je dus op zoek naar een persoonlijk cadeau of sticker, dan raad ik je zeker aan om op www.naamelijk.nl te kijken.

Paleo tijdschrift

Tussen alle baby-cadeaus zat ook een presentje voor mij: een Paleo-tijdschrift. Ik volg dan wel geen specifiek dieet of leefstijl, maar dit was een superleuk en bruikbaar geschenk. Dit tijdschrift bevat heerlijke recepten en mooie afbeeldingen. Ik vind het een aanrader! Het enige dat jeuk veroorzaakt bij mij is het frequente gebruik van bijvoorbeeld kokos. Mijn betovergrootmoeder uit de oertijd had echt geen kokos tot haar beschikking 😉

TijdschriftPaleo 1

Erbaviva

Na het insmeren van mijn zwangere buik met producten van Erbaviva, is de tijd nu gekomen om mijn baby’tje te gaan verwennen met deze mooie, biologische verzorgingslijn. Keep you posted!

Erbaviva baby | eethetbeter.nl

Havermout

Bij toeval kwam ik op de website van KellyMom terecht, waar staat dat havermout de productie van borstvoeding verhoogt. Even spieken op borstvoeding.com bevestigt dit. Vooral doorgaan dus met een schaaltje havermout als ontbijt tijdens de kraamtijd – en daarna.

De voeding die ik tot me nam in de kraamweek en de gammele dagen daarna paste niet geheel in mijn leefstijl. Zoals ik eerder schreef zijn er momenten waarop je de controle moet loslaten en dit was er eentje. Ik heb dus genoten van lekkere (tarwe) broodjes, filet americain, beschuit met muisjes en vooral veel paaseitjes. Nu ik weer meer op de been ben en meer tijd in de keuken door kan brengen, pak ik mijn oude eetgewoontes weer op.

Borstvoeding

Mijn kleine mannetjes hebben alle drie mogen genieten van mama’s melk. Dat ging niet altijd zonder slag of stoot. Op dit moment is overproductie mijn grootste uitdaging. Gelukkig zijn er experts die mij daarbij willen helpen. Ik vind het fijn dat ik nu al een bijdrage kan leveren aan de gezondheid en het smaakbesef van mijn kleine spruit. Zelfs als je slechts een paar weken oud bent, kun je dus al “beter eten” 😉

Over borstvoeding en eten gesproken: haver, knoflook, gember, fenegriek en anijs (muisjes!) schijnen de melkproductie te verhogen. Munt en salie verlagen het juist. Het schijnt een fabel te zijn dat je bepaalde voedingsstoffen, zoals kool, citrusvruchten of scherp eten, moet vermijden als je borstvoeding geeft.

Dit blog is heel anders geworden dan jullie van mij gewend zijn. Vinden jullie het leuk om dit soort informatie te ontvangen? Laat het me weten in een reactie of per e-mail.

Liefs, Annemieke