Vandaag deel ik een boekrecensie over “De dunne vegan”, een boek boordevol recepten zonder dierlijke ingrediënten.

Boekrecensie over "De dunne vegan" | eethetbeter.nl

Flexitariër of flexi-vegan?

Wie mij inmiddels een beetje kent kan wellicht inschatten dat mijn eetgedrag zich niet direct in een hokje laat stoppen. Dat ik veelal vrij van geraffineerde ingrediënten eet staat als een paal boven water, maar zelfs daar wijk ik wel eens vanaf. Ik ben gek op vlees, kaas en eieren, maar er gaan dagen voorbij dat ik op zoek ga vegetarische of veganistische alternatieven. Weet je dat daar een woord voor bestaat? Een flexitariër is iemand die af en toe een dag geen vlees eet, een flexi-vegan laat zelfs alle dierlijke producten zo nu en dan staan.

Waaaaahhhht, geen vlees?!

Je stukje vlees vervangen kan een principekwestie zijn, maar er zijn nog tal van andere redenen te noemen. Kiezen voor minder vlees en zuivel is beter voor je gezondheid, het dierenwelzijn en voor het milieu. Bovendien draagt het bij aan een eerlijke verdeling van het voedsel in de wereld. En natuurlijk is het lekker en leuk om te variëren met je voeding (bron: flexitarier.nl).

Afwisseling

Ik vind het een eer dat ik als vleeseter en tevens kaas- en eierenverslaafde het nieuwe boek van Antoinette Hertsenberg en Jacinta Bokma mocht reviewen. “De dunne vegan” is een informatief kookboek dat zelfs een verstokte vleeseter kan verleiden om “plantaardig” te eten.

De dunne vegan

Deze fullcolor hardcover bevat 5 hoofdstukken (140 pagina’s) met soorten gerechten. Er staan niet alleen ontbijt-, lunch- en dinerrecepten in, maar ook suggesties voor een plantaardige barbecue, verleidelijke partydrankjes en zoete tussendoortjes. Iets dat ik heel leuk vind is dat voor bekende recepten veganistische alternatieven zijn bedacht die er op de (overwegend kleurrijke) fotos heerlijk uitzien en bovendien originele namen dragen. Wat te denken van een Happy ‘haantjes’ roeromelet en Smokey goulash.

Kaft De dunne vegan | eethetbeter.nl

Origineel en informatief

Antoinette en Jacinta zijn er niet alleen in geslaagd om een mooi boek te maken, maar zijn tevens origineel geweest in het gebruik van ingrediënten. Ik was er zelf bijvoorbeeld nooit op gekomen om espresso door de goulash te gooien voor de gerookte smaak. Verder worden er handige tips gegeven, zoals dat je niet té voorzichtig moet zijn met het gebruik van verse kruiden, maar dat voor sommige gerechten beter gedroogde kruiden gebruikt kunnen worden. En dat je gedroogde kruiden qua structuur het beste uit glas kunt halen. Weer wat geleerd!

Een andere tip uit het boek is om behoorlijk wat drank te gebruiken met koken. Dit geeft diepte aan het gerecht. Ik heb smakelijk gelachen om dit advies! Veganistisch eten saai? Mooi niet!

Over de auteurs

We kennen Antoinette Hertsenberg van onder andere de TROS-programma’s Radar en Opgelicht en ze schreef diverse kook- en kinderboeken. Jacinta Bokma is behalve hoofdredacteur bij het grootste vegetarische receptendiscussieforum ter wereld ook moeder en echtgenote en bovendien sprankelend aanwezig op social media. Ze heeft de ambitie om 10 miljoen mensen te prikkelen minstens twee dagen per week vleesloos te eten. In dat laatste zal ze zeker slagen met de laagdrempelige, plantaardige recepten uit dit boek!

Verleidelijk om plantaardig te eten | eethetbeter.nl

Boekrecensie over “De dunne vegan”

Kortom, wie op zoek is naar recepten om lekker, makkelijk, snel en origineel te koken zonder dierlijke producten is met de aanschaf van dit boek aan het juiste adres! Ik vind het een mooi en bruikbaar boek, ook voor als je gewend ben wél vlees te eten.

Je kunt De Dunne Vegan onder andere bestellen bij Bol.com.

Prachtige afbeelding uit De dunne vegan | eethetbeter.nl

Deze review bevat een product dat is opgestuurd en een goudeerlijke mening. Lees ook mijn disclaimer.