Vorige week was ik aanwezig bij de boekpresentatie van “De Poepdokter”. Tijdens deze gezellige avond die verzorgd werd door Uitgeverij Spl!nt Media B.V. presenteerde Nienke Tode-Gottenbos, ook bekend als “De Groene Vrouw” haar eerste boek. Ik praat jullie graag bij over deze avond en review “De Poepdokter – gezond van mond tot kont”.

Boekrecensie De Poepdokter - gezond van mond tot kont | eethetbeter.nl

Poep!

Met kinderen valt er niet aan te ontkomen dat je regelmatig over poep praat. Heel apart is dat; zodra mijn lief en ik ons eerste kindje in onze armen hadden was het de normaalste zaak van de wereld om het te hebben over de ontlasting van het kleine grut. De mini-mensen doen tegenwoordig graag ook zelf een duit in het zakje (of moet ik zeggen: een keutel in de pot?) door eindeloos grapjes te maken over poep en plas.

Vreemd eigenlijk dat volwassenen niet vaker over hun stoelgang praten. Zoals Nienke Tode-Gottenbos in haar speech aangaf, rust er nogal een taboe op praten over je toiletbezoek. Terwijl we het allemaal doen! Wordt het tijd om hier verandering aan te brengen?

Tips voor suikervrij eten | eethetbeter.nl

Een passie voor poep?

De boekpresentatie van De Poepdokter vond plaats in Restaurant Robert in Hilversum. Ik trof daar onder andere mede-foodies Sandra de Vries van OrthoVoedingABC, Melanie Schipper van Vuurvonk en Simone ten Tuijnte van Fit en Puur. Geweldig leuke dames met een passie voor voeding. Ik ben ze eigenlijk vergeten te vragen of ze ook een passie voor poep hebben, haha!

Hoge nood bij de poepdokter | eethetbeter.nl

Los van dit gezelschap zag ik ook andere bekende gezichten verschijnen. Mensen die me bekend voorkomen omdat ze een blog, webshop of voedingspraktijk hebben. Leuk om ze (weer eens) in het echt te zien!

Ook leuk: niemand minder dan “ome Willem” ontving het eerste exemplaar van “De Poepdokter – gezond van mond tot kont”. Ik waande me weer even 25 jaar terug in de tijd toen ik zijn stem en liedjes hoorde. “Lust jij ook een broodje poep?”

De Groene Vrouw

Toen me onlangs door De Gelderlander (meer over dit interview lees je hier) werd gevraagd of er een blog bestaat dat als mijn voorbeeld dient, moest ik ontkennend antwoorden. Ik heb echter wel wat favorieten, waarvan De Groene Vrouw er absoluut een is. Als ik meer wil weten over bijvoorbeeld bacteriën, tampons, fytinezuur, rauwe eieren of zelfs het gebruik van probiotica tijdens het geven van borstvoeding, dan bezoek ik de pagina van Nienke. Deze goedlachse dame schrijft informatief, begrijpelijk en heel grappig.

Groene Vrouw Nienke | eethetbeter.nl

Dit geeft ook direct het sfeertje van het boek aan: informatief, begrijpelijk en grappig. Ik geloof echt dat het verhaal de ogen van een heleboel mensen opent. Kijk jij bijvoorbeeld wel eens naar je ontlasting? Het zegt namelijk zoveel over hoe je lichaam eraan toe is, hoe het gesteld is met je darmflora en met welke problemen je lichaam te kampen heeft.

De Poepdokter – gezond van mond tot kont

“De Poepdokter” van Nienke Tode is typisch zo’n boek dat je niet meer weg kan leggen als je er eenmaal aan begint. Bovendien nodigt het uit om te delen; ik heb nu al een lijstje in mijn hoofd van mensen aan wie ik het boek uit zou willen lenen. Het zou voor iedereen namelijk goed zijn om ontlasting te zien als een metertje op het dashboard van je auto.

Zware botten | eethetbeter.nl

Het boek is ingedeeld in zeven hoofdstukken. Het biedt informatie over de spijsvertering en de darmflora, welk eten voor of tegen werkt, het bevat recepten en zelfs een eerste hulp bij darmproblemen. Er staan afbeeldingen in die erg grappig zijn en of het verhaal verduidelijken. De citaten zijn ware eyeopeners.

Alles wat erin gaat, komt er ook weer uit

Ik heb getwijfeld of ik hier een samenvatting zou geven van het boek, maar heb besloten het niet te doen. Dat kan Nienke allemaal veel beter uitleggen. Lief zijn voor je lijf, voldoende (water) drinken en puur & onbewerkt eten leveren een positieve bijdrage aan spijsvertering en darmflora. Kijk ook eens achterom naar wat je ontlasting je te vertellen heeft.

Ik vind dit boek een echte aanrader! “De Poepdokter – gezond van mond tot kont” van Nienke Tode-Gottenbos is voor €22,95 te bestellen bij Bol.com of de boekhandel.

Deze boekrecensie is mogelijk gemaakt door Spl!nt Media.

Annemieke Statz