Nootjes zijn over het algemeen een erg gezond tussendoortje en pistachenootjes zijn hier zeker geen uitzondering op. Ze zijn zelfs een van de beste notensoorten. In dit artikel lees je precies wat de gezondheidsvoordelen van pistachenootjes zijn.

De gezondheidsvoordelen van pistachenootjes | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly

1: Bron van vitamine B6

Pistachenootjes zijn een zeer goede bron van vitamine B6. Deze vitamine is belangrijk voor het reguleren van je bloedsuikerspiegel en de zuurstofvoorziening van je lichaamscellen. Vitamine B6 speelt namelijk een belangrijke rol bij de aanmaak van rode bloedcellen. Deze cellen zijn verantwoordelijk voor het zuurstoftransport tussen je longen en de rest van je lichaam. Daarnaast komt vitamine B6 ook je weerstand en je spijsvertering ten goede.

2: Vol met antioxidanten

Antioxidanten zijn cruciaal voor een gezond lichaam. Ze voorkomen namelijk schade aan je lichaamsellen en helpen om het risico op diverse ziektes, waaronder hartaandoeningen, te verkleinen.

Pistachenootjes bevatten veel antioxidanten, een stuk meer dan de meeste andere notensoorten en zaden. Alleen walnoten en pecannoten kunnen pistachenoten verslaan op dit gebied.

Ze bevatten onder andere veel luteïne en zeaxanthine. Dit zijn twee antioxidantensoorten die erom bekend staan dat ze bijdragen aan gezonde ogen. Ze helpen bijvoorbeeld om het risico op staar te verkleinen.

In dit artikel vind je een heerlijk recept voor toastjes gemaakt van noten en zaden.

3: Relatief weinig calorieën

Alhoewel noten erg gezond zijn, zijn ze over het algemeen wel erg rijk aan calorieën. Pistachenootjes bevatten in vergelijking met andere noten relatief weinig calorieën. Ter vergelijking:

  • Walnoten bevatten 196 calorieën per 30 gram
  • Pecannoten bevatten 206 calorieën per 30 gram
  • Pistachenoten bevatten 167 calorieën per 30 gram

Het aantal calorieën dat voeding bevat zou zeker niet je belangrijkste zorg moeten zijn bij het kiezen van gezond eten. Als je je calorie inname wilt beperken, is het echter zeker mooi meegenomen dat pistachenootjes relatief weinig calorieën bevatten.

4: Lager risico op hart- en vaatziektes

Deze nootjes helpen op verschillende manieren om het risico op hart- en vaatziektes te verkleinen. Ze kunnen namelijk helpen om je bloeddruk en je LDL-cholesterol te verlagen. Dit zijn beide belangrijke risicofactoren van hart- en vaatziektes.

Er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar het effect van pistachenootjes op onze cholesterolwaardes. Uit het grootste deel van deze onderzoeken blijkt dat de nootjes bijdragen aan een lager LDL-cholesterol en een hoger HDL-cholesterol. Ons HDL-cholesterol helpt om ons hart en vaatstelsel gezond te houden.

Tegelijkertijd blijkt uit geen enkel onderzoek dat de nootjes een negatieve invloed op je cholesterolwaardes zouden kunnen hebben.

Ook de resultaten van onderzoeken naar het effect van pistachenootjes op je bloeddruk zijn positief: ze kunnen helpen om zowel je boven- als je onderdruk te verlagen.

5: Rijk aan eiwitten

Pistachenootjes horen bij de meest eiwitrijke noten. Zo’n 20% van hun totaalgewicht bestaat uit proteïne.

Als we eiwitbronnen beoordelen, kijken we niet alleen naar de hoeveelheid eiwit. Welke aminozuren de bron precies bevat is ook belangrijk. Eiwitten zijn namelijk opgebouwd uit verschillende aminozuren en het verschilt per voedingsmiddel welke aminozuren er precies aanwezig zijn.

Een deel van deze aminozuren is essentieel, wat inhoudt dat we ze uit onze voeding moeten halen omdat ons lichaam ze niet zelf kan aanmaken. Pistachenootjes bevatten meer van deze essentiële aminozuren dan alle andere notensoorten. Dit maakt pistachenootjes dus zeer geschikt als eiwitbron als je geen of minder dierlijke producten eet.

Pistachenootjes: lekker en supergezond

Zoals je hebt kunnen lezen zijn pistachenootjes een perfect voorbeeld van een gezond tussendoortje. Ze zitten bomvol antioxidanten, gezonde vetten en mineralen. Ook bevatten ze een goede hoeveelheid vitamine B6. Mede hierdoor helpen ze om je ogen, weerstand, spijsvertering en hart en vaatstelsel gezond te houden.

Eet dus gerust regelmatig een handje pistachenootjes. Of gebruik ze als topping voor deze heerlijke gezonde chocolademousse.

zijn pistachenoten gezond | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly

Bronnen: Bulló M, Juanola-Falgarona M, Hernández-Alonso P, Salas-Salvadó J, Br J Nutr, 2015. Lippi G, Cervellin G, Mattiuzzi C, Acta Biomed, 2016. Mohammadifard N, Salehi-Abargouei A, Salas-Salvadó J, Guasch-Ferré M, Humphries K, Sarrafzadegan N, Am J Clin Nutr, 2015.

Bernard Favier

Auteur Simpel Slank & Afslankcoach bij Puur Figuur
Mijn naam is Bernard Favier, fitnesstrainer en afslankcoach. Ik ontdekte dat niet sporten, maar het in balans brengen van je hormonen de sleutel zijn tot een slank en gezond lichaam. Bij Eet het beter schrijf ik maandelijks over voeding, afvallen en de werking van de lichaamseigen hormonen. Veel leesplezier! 🙂

Laatste berichten door Bernard Favier (bekijk alles)

Pin It on Pinterest