Zoals Suzanne onlangs vertelde, willen we tijdens de “30 dagen voel je fit” uitdaging handvatten geven voor een gezonde leefstijl. Om die reden heb ik gedurende enkele dagen een eetdagboek bijgehouden. Puur om jullie een idee te geven hoe mijn 70/30 gezonde leefstijl eruit ziet – de alom bekende 80/20 regel is voor mij niet haalbaar cq wenselijk. De beschreven periode was voor mij niet “normaal”, maar dat geeft daardoor misschien juist wel een grappig overzicht.

Om het plaatje qua voeding te schetsen: ik ben zwanger en probeer geraffineerde ingrediënten, tarwe en nachtschade (zoals tomaten en aardappels) zoveel mogelijk te vermijden. Ik vind genieten minstens even belangrijk als gezond leven (altijd op zoek naar een compromis). Loesje beschrijft dat zo treffend: “Genieten doe je nooit met mate“.

Zondag

Shame on me! Ik ben de week gestart met brood dat ik gisteren bij de Turkse Bakker kocht en kreeg. Iets te verleidelijk om te laten liggen. Op zondag ontbijten we vaak uitgebreid. Zelf begin ik de dag met een Sole. Tussen 9 en 10 uur gaan we met zijn allen aan tafel met warm brood en gekookte eitjes. Ik heb er een kopje koffie bij gedronken.

Turks brood 1

Tussendoor dronk ik water. Tegen half twee at ik een bakje fruit (waaronder verse dadels!) met amandelen. Na een heerlijke boswandeling trakteerde ik ons gezin op zelfgebakken appel-amandeltaart. Deze (suiker- en glutenvrije) taart met geraspte appel, citroen en amandelen smaakte heerlijk!

Bakje fruit 1

’s Avonds aten we Kip met Kerrie di mamma. Een gerecht dat ik in mijn herinnering al heel lange tijd bij mijn ouders eet (mooi verhaal voor What Mom Would Cook, maar dat terzijde). De Kip met Kerrie bevat appel, rozijnen en banaan en werd geserveerd met doperwten en basmatirijst. De kerrie die ik gebruikte kocht ik een paar weken eerder bij Pit&Pit, aangezien het gebruik van kerrie een beetje op een zwangerschapstic begint te lijken 😉

Daarna dronk ik nog een kop koffie en natuurlijk… water!

Maandag

Dit was een werkdag voor mij. Deze week nog een beetje een gekke ook, want vanuit het werk ben ik direct naar de fysiotherapeut gegaan voor een les “Zwanger & Fit” (bekkenfysiotherapie) en vervolgens een behandeling. Qua voeding was het dus niet bepaald een normale dag…

Op de vroege morgen nam ik een lauw glas water met Sole. Meneer Eet het beter maakte ontbijt terwijl ik ons kroost begeleidde met wassen en aankleden. Eenmaal beneden stond er een warm schaaltje met havermoutpap, rozijnen, peer en Ceylon kaneel op me te wachten. Het liefst gebruik ik rijstmelk om mijn “toetje”, zoals de kinderen het noemen, te maken.

Beschuit met muisjes 1

Rond een uur of tien nam ik een appel, om vervolgens te worden getrakteerd op beschuit met muisjes. Een van mijn collega’s is namelijk opa geworden van een tweeling!

Waldorfsalade in de maak 1

Als lunch at ik Waldorfsalade met witte bonen en een gekookt eitje. Jammie! Slechts één bakje hoor, de foto laat de salade in drie verschillende stadia zien.

Tussendoor snoepte ik wat kleine worteltjes. Ik dronk water, koffie en groene thee.

Rijstwafel op kantoor 1

Tegen half vijf besloot ik een extra snack te nemen, ik zou immers laat eten. Ik belegde drie rijstwafels van zilvervliesrijst met oude kaas, amandelpasta en avocado. Lekker hoor en een beschaafd bodempje om daarna te gaan sporten.

Rond een uur of acht was ik weer thuis. De mannen hadden nog wat sperziebonen en een runder saucijs voor me bewaard, dus die heb ik opgepeuzeld. Daarna opnieuw koffie, water en nog een stukje appel-amandeltaart.

Koffie met appel-amandeltaart 1

Dinsdag

Werkdag twee deze week. Zoals jullie inmiddels al kunnen inschatten, startte ik de dag met Sole en een maagzuurremmer. Laatstgenoemde zou ik liever overslaan, maar dat geeft nog teveel klachten. Als je nieuwsgierig bent naar het hoe en waarom, raad ik je aan dit blog te lezen.

Overnight oat3

Gisteravond heb ik al een overnight oat met mango en macademianoten klaar gezet. Net zoiets als die op de foto, alleen dan met rijstmelk. Een heerlijk ontbijt op de iets warmere dagen. Daarbij dronk ik een kopje groene thee.

Bouillonpoeder 1

Tijdens mijn pauze at ik een appel en een handje walnoten, die een uur later werden gevolgd door een beker bouillon (uiteraard zonder gist – E621).

Mini-frittata 2-6

Voor de lunch viste ik nog twee mini-frittata’s en twee gehaktmuffins uit de vriezer. Ik at daar wat rauwe wortels bij, omdat ik daar momenteel zo gek op ben (zwangerschaps “craving” nummer twee).

Kantoorsnack 1

Zo rond een uur of drie nam ik een appel (alweer!) en twee plakjes yoghurtbrood met vruchten, die ik ook nog in de vriezer had liggen.

Als diner nam ik kip courghetti met pesto. Ik voegde daar wat gegrilde zonnebloempitten aan toe. Het “toetje” sloeg ik over, die at ik immers al bij het ontbijt 😉 Daarna nam ik nog een kopje koffie met een stukje pure chocolade.

Gedurende de hele dag dronk ik vooral veel water en wat groene thee en koffie.

Verplichte kantoorbenodigdheden

Zo tussen de regels door is uit voorgaande blogs misschien wel gebleken dat ik een kantoorbaan heb. Werk met vele voordelen, maar ook nadelen. Ik vind het een voordeel dat ik de mogelijkheid heb mijn bureaula vol te stoppen met lekkers, zodat ik niet naar de snoepautomaat hoef te rennen. Dan komen we ook meteen bij de nadelen uit; het grootste gedeelte van mijn dag zit ik te computeren of te vergaderen. Voor de beweging niet zo fijn! In de lunchpauze probeer ik altijd even buiten te gaan wandelen.

Mijn bureaulade ligt doorgaans vol met het eten dat ik voor die dag bij me heb. Er is ook een koelkast en diepvries beschikbaar, maar die gebruik ik nauwelijks. In mijn la vind je zeker geen geld, dat maakt de verleiding om naar de snoepautomaat te wandelen kleiner. Je vindt er wel een mes, een vork en een lepel, evenals een aardappelschilmesje, een kiwimesje en een sinaasappelmesje. Laatstgenoemde twee zijn geen grapje, kijk maar op de foto.

Kantoorbenodigdheden 1

Qua voeding ligt er standaard groene thee met citroen in mijn lade, bouillon (in een oud potje) en Keltisch zeezout. Dat wat er verder ligt, wordt afgewisseld. Hierbij kan je denken aan rijstwafels, notenpasta, (gedroogd) fruit en noten. Allemaal lekkere dingetjes voor de snelle trek!

 

Welke snack heb jij graag voor het grijpen als je aan het werk bent? Of ren jij naar de automaat voor een reep chocolade?

 

p.s. Vergeet niet deze maand nog te bestellen bij SoloBioMooi met actiecode #30voeljefit voor een mooi cadeau bij je bestelling 🙂

Annemieke Statz

Annemieke Statz

Foodblogger bij Eet het beter
Enthousiaste dertiger, samenwonend in Ede en moeder van drie jongens (2008, 2010 en 2015). Voedingsadviseur. Altijd bezig met (gezond) eten, beweging en ontspanning. Wil iedere dag een beetje beter worden ❤
Annemieke Statz

Laatste berichten door Annemieke Statz (bekijk alles)

Pin It on Pinterest

Share This