Het is december, alweer de laatste maand van het jaar. Wat is het snel gegaan en wat een heerlijke sfeer hangt er overal! Donker, knus en veel lichtjes. Vandaag enkele tips van gastblogger Anita: zo kom je verrassend gezond de feestdagen door!

Zo kom je verrassend gezond de feestdagen door | eethetbeter.nl

Als je gezond wilt eten en misschien zelfs af wilt vallen kan dit een lastige maand zijn. Naast dat er overal lichtjes zijn, is er namelijk ook overal eten. Het begint met pepernoten en lekkernijen voor sint tot vele borrels, ontbijtjes, diners en feestjes met lekker eten en drinken voor kerst en oud en nieuw.

Constant die balans zoeken tussen gezond en lekker eten en gezellig mee willen doen met de rest, kan voor de nodige stress zorgen en best moeilijk zijn. Als je aankomende maand op gewicht wilt blijven en gezond het nieuwe jaar in wilt lees dan verder. Deze tips helpen je gezond de feestdagen door!

Planning

Omdat er rond de feestdagen veel lekkers aanwezig is in huis en weinig tijd om eten voor te bereiden, kan het helpen om in december elke zondag een weekschema te maken. In het schema verwerk je de feestjes, borrels en diners die op de planning staan. Door een duidelijk overzicht te maken weet je op welke momenten je wat meer gaat eten dan je wellicht zou willen. Je kunt daar op andere momenten die week rekening mee houden door bijvoorbeeld smoothies te drinken of soepen van enkel groenten te eten. Een schema geeft inzicht waardoor je bewuster eet. Bereid als je het weekschema maakt ook alvast wat gezonde maaltijden klaar. Maak bijvoorbeeld een grote pan soep, stamppot of een quinoasalade waar je meerdere dagen van kunt eten. Zo voorkom je dat je voor de gemakkelijke ongezonde manier kiest.

Work it out

De donkere dagen en de drukte kunnen ervoor zorgen dat je geneigd bent je sportroutine even te laten varen. Als je dit bij jezelf opmerkt, neem dan een momentje de tijd en pak je agenda erbij om te kijken waar je juist wat extra beweging in kunt plannen. Bewegen houdt je actief, geeft je een lekker gevoel en zorgt er voor dat je minder behoefte hebt aan eten.

Je kunt extra naar de sportschool gaan maar je kunt ook kijken hoe je op andere manieren extra kunt bewegen. Loop bijvoorbeeld ’s avonds een blokje om of met collega’s in de lunch pauze. Elke dag een korte 7 minute workout via een app op je telefoon kan ook. Het hoeft niet moeilijk te zijn en veel tijd te kosten. Als je het maar doet, het kan een groot verschil maken!

Drink groene smoothies

Groene smoothies passen perfect in je eetpatroon in de december maand. Ze zorgen er voor dat je gemakkelijk voldoende groenten binnenkrijgt en helpen je om op gewicht te blijven. Daarnaast geven ze direct een energie boost en kun je er gemakkelijk overgebleven groenten in verwerken zodat je niets hoeft weg te gooien. Een heerlijke combinatie is bijvoorbeeld spinazie met courgette, komkommer, venkel, blauwe bessen, kokoswater en kaneel. Een heerlijke gebalanceerde start van de dag!

Laat alcohol achterwege

Zeker als je buikvet wilt verbranden is het belangrijk om alcohol zoveel mogelijk te vermijden in de maand december. Alcohol verstoort de vetverbranding, vervaagt je grenzen en wakkert het hongergevoel aan. Een glaasje alcohol af en toe kan natuurlijk best maar maak hierover afspraken met jezelf. Stel vast hoe vaak en hoeveel jij wilt drinken en hou je aan die afspraken. Zoek een goede middenweg waar jij je fijn bij voelt. Drink naast alcohol altijd een glas water en eet liever niet als je alcohol drinkt. Je lichaam is dan bezig met het verwijderen van de alcohol uit je lichaam waardoor het geen ruimte heeft om je eten te verbranden. Dat wordt daardoor direct opgeslagen.

Portie groottes

Uitgebreid dineren met meerdere gangen kan ervoor zorgen dat je alleen al tijdens het diner meer calorieën binnen krijgt dan de algemene dagelijkse hoeveelheden voor 1 dag. Dit is niet alleen vervelend voor je gewicht, maar het zorgt er ook voor dat je darmen van slag raken. Daarnaast kan het maagzuur en een opgeblazen gevoel veroorzaken. En als je eerlijk bent naar jezelf dan is het geen pretje om elke keer met een opgeblazen gevoel rond te lopen toch?

Een goede truc, vooral tijdens de kerstdagen is om pauzes in te lassen van 20 minuten tussen de gangen door om te kijken of je echt nog trek hebt na die tijd. Een beetje regelmaat inbouwen in je eetpatroon zorgt er daarnaast voor dat je geen extreme honger hebt voordat je aan een maaltijd begint waardoor je minder snel geneigd bent om te overeten. Zorg ervoor dat je altijd gezonde tussendoortjes in je buurt hebt zoals een gekookt ei, een handje noten of een stukje fruit.

Geef eten weg

Heb je eten over na een diner dat je hebt georganiseerd of pepernoten en chocoladeletters na sinterklaas? Maak anderen er blij mee! Deel het uit op straat, aan je collega’s of breng de ouderen in het bejaarden tehuis een bezoekjes met wat lekkers. Zo maak je anderen blij, altijd leuk!

Eet mindful

Meestal als je jezelf toelaat om wat lekkers te nemen, is het hek van de dam en stop je gemakkelijk van alles in je mond. Zeker als het overal voor het grijpen ligt. Leer jezelf aan om deze maand extra aandachtig te eten. Stel jezelf voor alles wat je in je mond stopt de vraag: wat is de reden dat ik dit eet? Heb ik honger of eet ik dit alleen omdat dit nu voor mijn neus staat?

Voed jezelf met andere dingen

De feestdagen zijn afgelopen jaren steeds meer om eten gaan draaien. Zonder uitgebreide maaltijden, lekkernijen en drankjes lijkt het niet compleet te zijn. Dat is natuurlijk helemaal niet waar! Verleg je focus en kies ervoor om eten minder belangrijk te maken. Doe leuke spelletjes met je geliefden, ga samen wandelen, kijk leuke films, voer mooie gesprekken. Voed jezelf met dingen die er echt toe doen en laat eten een bijzaak zijn.

Boven alles: Geniet zoveel als je kan. Hele fijne feestdagen!

Gastblogger

Dit account wordt gebruikt voor de diverse gastbloggers op eethetbeter.nl. Stuk voor stuk enthousiaste mensen die graag schrijven over hun grote passie!

Laatste berichten door Gastblogger (bekijk alles)

Pin It on Pinterest

Share This