Een aantal jaren geleden kwam superfood in beeld: voedingsmiddelen met lekker veel goede voedingsstoffen. Ondertussen is het een bekend verschijnsel. Toch vergeet men dat sommige superfoods gewoon in eigen moestuin groeien. Daarom vandaag een artikel met groente als superfood!

Nederlandse groente als superfood | eethetbeter.nl

Populaire superfoods

In mijn werk bij Gezondheidswinkels zie ik menig superfood over de toonbank gaan. Dit zijn de meest bekende:

  • Bessen: blauwe bes, incabes, gojibes en moerbeien
  • Greens: spirulina, chlorella, tarwegras, gerstegras
  • Zaden: hennepzaad en chiazaad.

Behalve deze soorten zijn ook bijprodukten zoals propolis, Koninginnegelei en rauwe honing, maca, aloë vera, rauwe cacao en kokos superfood. Het is een leuke aanvulling op je dagelijkse voedingspatroon en het zorgt voor nog meer variatie!

Smoothies kun je eindeloos variëren en het is een leuke manier om de smaak van bijvoorbeeld chlorella te maskeren met een banaan. Of je eigen jam te maken met chiazaad, chocolade te maken van rauwe cacao en je notenmix pimp je met wat moerbeien.

Groente als superfood

Maar… weet je dat er ook groenten zijn die het label superfood hebben?

Het leuke is dat er binnenkort weer enorm veel superfoods van Nederlandse bodem aanwezig zijn! Denk bijvoorbeeld aan:

  • Pompoen
  • Spruiten
  • Boerenkool
  • Spinazie
  • Wortels

Als de temperatuur buiten weer lager wordt en wij wat meer binnen zijn, dan kun je heel goed aan de slag met deze warme gerechten: stoofpotten, ovenschotels, pap en havermout-ontbijtjes.

Gekleurde pompoen | eethetbeter.nl

Soep een mooie en makkelijke manier om je dagelijkse portie groenten binnen te krijgen. Denk bijvoorbeeld eens aan soep van pompoen en wortel. Door de pompoen te roosteren krijg je een intensere smaak. Je kunt zowel de pompoen als de pitten gebruiken. Ideaal toch?

Stamppot boerenkool blijft een klassieker. Zelf voeg ik tegenwoordig 2/3 boerenkool toe aan 1/3 puree van pastinaak en knolselderij.

Spruiten kun je makkelijk stomen, koken of roerbakken. Combineer je gekookte spruiten eens met gekookte wortel. Varieer en probeer!

Eten waarvan je warm wordt

Er zijn ook voedingsmiddelen met verwarmende eigenschappen. Denk dan aan peper, kruidnagel, kaneel, lamsvlees, wortel en venkel. Juist! Ideaal voor stoofschotels. Of vervang het lamsvlees eens door seitan en maak met rode wijn, tijm en paddestoelenmix een heerlijke vegetarische stoofschotel.

Er is dus keuze genoeg, wat is jouw favoriete superfood op het gebied van groente? Laat het me weten in de reacties!


Dit was alweer het laatste artikel van gastblogger Gieneke! Blijf haar vooral volgen op social media via de kanalen zoals vermeld in haar bio hieronder. Gieneke, bedankt voor je geweldige bijdrage aan eethetbeter.nl!

Soep als superfood | eethetbeter.nl

Foto’s zijn afkomstig van StockSnap.com. Lees ook mijn disclaimer.

Gieneke Tillema

Gieneke Tillema

Natuurvoedingsadviseur, slaapcoach en drogist bij Gezondheidswinkels Groningen
Informatieve blogger. Kijkt graag food documentaires. Deelt graag kennis. Lekker en gezond eten is mijn passie. Gezondheid is onze grootste rijkdom!💚
Gieneke Tillema

Laatste berichten door Gieneke Tillema (bekijk alles)

Pin It on Pinterest

Share This