Een evenwichtige levensstijl kan je enkel verkrijgen door een combinatie van gezond te eten en voldoende te sporten. Dagelijks groenten en fruit eten maakt hier onderdeel van uit. Het Nederlandse Voedingscentrum raadt aan om elke dag minimaal 250 gram groenten te eten en twee stukken fruit. Af en toe een ongezonde maaltijd kan zeker geen kwaad, maar het belang van groenten en fruit voor je lichaam mag zeker niet onderschat worden. Gelukkig heb je in beide categorieën een overvloed aan mogelijkheden waardoor je niet elke dag hetzelfde moet eten. In dit artikel wordt er meer aandacht besteed aan groenten en specifiek aan selderij aangezien het als een van de gezondste groenten wordt beschouwd. 

Wat is selderij?

Selderij is een groente dat uit de familie van de schermbloemen. In Nederland komt selderij voornamelijk voor langs de kust omdat het een vochtige bodem nodig heeft om te groeien. Daarnaast bestaan er verschillende soorten selderijen. Zo heb je naast de bladselderij ook nog de snijselderij en de knolselderij. Het verschil tussen de drie is wat je juist van de selder opeet. Bij de knolselderij is dat logischerwijs de knol die zich boven de grond vormt. Van snijselderij worden zowel de bladeren als de bladstelen gebruikt in gerechten. Bij bladselderij zijn dit enkel de bladstelen. 

Een van de redenen waarom selderij zo gezond is, is omdat het boordevol vitaminen en mineralen zit. Onder meer vitamine A en C, magnesium en calcium zijn terug te vinden in selderij. Daarnaast zijn er nog verschillende andere redenen waarom het eten van selderij aan te raden is. 

Waar is selderij goed voor?

Het lijstje met de voordelen van selderij is lang. Er wordt onder meer gezegd dat selderij ontstekingsremmend werkt. Er zitten namelijk bestanddelen in de groente die eventuele ontstekingen zouden kunnen bestrijden. Denk maar aan astma of bronchitis. Bovendien verlaagt het de kans op verschillende andere ziektes zoals kanker. Het eten van selderij zal niet volledig kunnen vermijden dat je de ziekte krijgt, maar af en toe selder eten verkleint wel het risico. 

Daarnaast is selderij ook de perfecte groente om je lichaam te reinigen. Het heeft naast een hydraterende ook een alkalische werking. Dit houdt in dat het de zuurtegraad in je lichaam in balans houdt. Doordat selderij ook de afgifte van water door de nieren bevordert, beperk je ook het risico op nierstenen. Deze afgifte zorgt er namelijk voor dat je veel vaker en sneller naar het toilet moet. Hierdoor blijven giftige stoffen minder lang in je lichaam.

Wanneer je een fulltime job moet combineren met een gezin, is het belangrijk dat je een goede nachtrust hebt om te blijven functioneren. Selderij bevat mineralen, zoals magnesium, die het zenuwstelsel kalmeren. Indien je een selderij smoothie drinkt voor je gaat slapen, is de kans groot dat je sneller in slaap zal vallen. 

Een laatste voordeel van selderij is dat het ook goed is voor de versteviging van je botten. Calcium, dat aanwezig is in selderij, verstevigt namelijk de botten en het zorgt er ook voor dat beschadigde botten sneller herstellen. Om hier het beste effect van te hebben, kan je het best enkel rauw opeten. Zo worden de bestanddelen het beste opgenomen door je lichaam. 

Hoe gebruik je selderij in je eten?

Er zijn verschillende manieren om selderij te integreren in je voeding. Zoals hierboven al is vermeld, kan je selderij ook perfect rauw eten. Qua smaak is selderij een beetje te vergelijken met peterselie, dus je kan het ook als kruid gebruiken. Het grote verschil is dat selderij straffer is dan peterselie. Wanneer je bijvoorbeeld wat extra smaak wil toevoegen aan een soep of een bouillon is selderij zeker een mogelijkheid. De bladeren van selderij hebben een sterke smaak, waardoor ze in vele gevallen ook worden gebruikt in salades. Selderij kan je natuurlijk ook combineren met andere groenten. Denk maar aan wortel, prei, bloemkool of sperziebonen.