Selderij staat bekend als caloriearme snack. En dat is het ook zeker, maar selderij is nog veel meer dan dat. Het bevat namelijk een fantastische samenstelling aan mineralen, waar je lichaam veel baat bij heeft. Daarnaast zijn er ook nog eens diverse waardevolle vitamines in te vinden. In dit artikel lees je precies welke gezondheidsvoordelen deze voedingsstoffen je opleveren.

Hoe gezond is selderij? | eethetbeter.nl

1: Gezonde bloeddruk

In selderij is kalium te vinden, een mineraal dat onmisbaar is voor een gezonde bloeddruk. Kalium neutraliseert namelijk het bloeddrukverhogende effect van natrium. Daardoor helpt het bij het voorkomen en verminderen van een verhoogde bloeddruk. Kalium is verder ook belangrijk voor een goede spierwerking, het verwerken van zenuwprikkels en een gezonde vochtbalans in je lichaam.

In de zaadjes van selderij zijn daarnaast ook nog andere stoffen te vinden die tijdens een onderzoek met ratten, dat in 2013 te lezen was in het Journal of Medicinal Food, effectief bleken bij het onder controle houden van hun bloeddruk.

2: Sterk immuunsysteem

Selderij bevat vitamine C. Het gaat hierbij niet om een grote hoeveelheid, maar alle kleine beetjes helpen om dagelijks genoeg van deze vitamine binnen te krijgen. Dat is zeer belangrijk, omdat vitamine C wateroplosbaar is en niet door je lichaam wordt opgeslagen. Je lichaam heeft dus geen voorraadje, waardoor je iedere dag voldoende vitamine C moet consumeren.

Deze vitamine is noodzakelijk voor een sterk immuunsysteem en draagt daarnaast bij aan het gezond houden van je hart en de aanmaak van collageen, een belangrijk onderdeel van het bindweefsel in je lichaam.

3: Voldoende vocht

Selderij bestaat voor meer dan 90% uit vocht en is daarom het ideale tussendoortje om je lichaam extra te hydrateren. Voldoende vocht binnenkrijgen is onder andere belangrijk voor:

  • Het voorkomen en verlichten van hoofdpijn
  • Een gezonde hersenfunctie
  • Optimale fysieke prestaties
  • Een gezonde stoelgang
  • Het behouden of bereiken van een gezond gewicht

4: Perfect in een afslankdieet

Selderij past perfect in een gezond afslankdieet. Het bevat namelijk erg weinig calorieën, terwijl het je lichaam wel van belangrijke voedingsstoffen voorziet. Daarnaast zitten er ook redelijk wat vezels in deze knapperige groente. Vezels zorgen ervoor dat je jezelf langer verzadigd voelt, waardoor het minder moeite kost om kleinere porties te eten en onverantwoorde tussendoortjes te laten staan.

5: Gezonde stoelgang

Het vocht en de vezels uit selderij hebben samen een positief effect op je stoelgang. De combinatie van vocht en vezels zorgt er namelijk voor dat je stoelgang regelmatiger wordt, meer volume krijgt en soepeler wordt.

Daarnaast zijn vezels ook goed voor de balans tussen goede en slechte bacteriën in je darmen, omdat ze als voedingsbron dienen voor de goede bacteriën. Een gezonde darmflora heeft een positief effect op je stoelgang en weerstand en kan zelfs helpen om het risico op chronische ziektes te verlagen.

6: Ontstekingsremmende werking

Selderij bevat verschillende antioxidanten die erom bekend staan dat ze een ontstekingsremmende werking hebben. Dit is niet alleen belangrijk voor mensen die last hebben van duidelijk merkbare ontstekingen. Er zijn namelijk ook ontzettend veel mensen die laaggradige ontstekingen in hun lichaam hebben. Deze ontstekingen worden vaak niet opgemerkt, maar hebben wel een negatief effect op je gezondheid. Je voelt jezelf er bijvoorbeeld minder fit door en ze vergroten het risico op diverse ziektes.

7: Kan bescherming bieden tegen kanker

De antioxidanten uit selderij helpen niet alleen bij het voorkomen en verminderen van ontstekingen. Deze groente bevat namelijk ook luteoline. Dit is een antioxidant die mogelijk effectief is bij zowel het voorkomen als het behandelen van kanker. Dit effect moet echter nog verder onderzocht worden.

Hoe gezond is selderij?

Zoals je hebt kunnen lezen, is selderij erg gezond. Deze lekkere frisse groente biedt ons belangrijke gezondheidsvoordelen, waaronder een ontstekingsremmend effect en een gezonde stoelgang. Ook draagt het bij aan het reguleren van je bloeddruk, een goede vochtbalans en een gezond gewicht.

Redenen genoeg dus om regelmatig wat selderij te eten. Bijvoorbeeld door een soepje, salade of gewoon zo als knapperig tussendoortje.


Bronnen: Maryam Hassanpour Moghadam, Mohsen Imenshahidi, Seyed Ahmad Mohajeri, J Med Food, 2013. Gopinathan PM, Pichan G, Sharma VM, Arch Environ Health, 1988. López-Lázaro M, Mini Rev Med Chem, 2009.

Bernard Favier

Bernard Favier

Auteur Simpel Slank & Afslankcoach bij Puur Figuur
Mijn naam is Bernard Favier, fitnesstrainer en afslankcoach. Ik ontdekte dat niet sporten, maar het in balans brengen van je hormonen de sleutel zijn tot een slank en gezond lichaam. Bij Eet het beter schrijf ik maandelijks over voeding, afvallen en de werking van de lichaamseigen hormonen. Veel leesplezier! 🙂
Bernard Favier

Laatste berichten door Bernard Favier (bekijk alles)

Pin It on Pinterest

Share This