Tijdens mijn maandoverzicht viel me op dat ik de laatste tijd enorm veel recepten voor maaltijdsalades heb geplaatst. Aangezien me opvalt dat het saladeschap in de supermarkt zich steeds verder uitbreidt met een ruim assortiment zakjes en pakjes, geef ik je graag wat inspiratie om zelf je salade te pimpen. Hoe maak je een lekkere salade?

Hoe maak je een lekkere salade? | eethetbeter.nl

De basis

Gebruik groente als basis. Dit kan sla zijn (hoe meer smaak, hoe meer voedingsstoffen), maar ook gekookte groente of peulvruchten zoals kikkererwten en kidneybonen. Voeg ook eens wat gekookte aardappels, pasta of rijst toe. Ook verse kruiden zoals peterselie, basilicum en munt misstaan niet in een goed vullende salade.

Eiwitten

Een eitje (gekookt, gebakken, roerei) door de sla is altijd een succes. Ook restjes vlees in blokjes gesneden en snippers gerookte vis voegen smaak toe aan de salade. Peulvruchten zijn ook een bron van eiwitten. Stukjes kaas zoals feta of mozzarella zijn hier altijd een succes.

Smaakmakers

Hou je van een zoete salade, voeg dan (gedroogd) fruit. Ik heb wel eens horen vertellen dat dit ook lekker combineert met zachte kazen, maar aangezien ik hiervan gruwel, kan ik je geen ervaringsverhaal vertellen 😉

Zelfgemaakte croutons zijn een perfecte manier om van restjes oud brood af te komen en bovendien ontzettend lekker. Wat pitten, zaden of noten geven een crunchy effect. Denk eens wat verder dan pijnboompitten en rooster zonnebloempitten of pecannoten.

In de groentenla van je koelkast liggen vaak ook volop mogelijkheden om je salade wat op te leuken. Geroosterde paprika’s, gebakken champignons, geroerbakte courgette met wat tijm… het water loopt mij al in de mond! Natuurlijk kan je ook ‘gewoon’ een potje gedroogde tomaten, kappertjes, augurken of zilveruitjes opentrekken.

Kind snoept van salade | eethetbeter.nl

Dressing

Het belangrijkste van de salade: de dressing! Niet alleen erg lekker, maar doordat vetten zorgen voor het transport van sommige voedingsstoffen is het ook nog eens een heel nuttige toevoeging. Doorgaans volstaat een beetje olijfolie met azijn in de verhouding 3 : 1. Voeg ook eens ketjap, mosterd, pesto of mayonaise toe. Zout, peper en specerijen maken het geheel af. Een recept voor rozemarijn-limoendressing vind je hier.

Meer inspiratie voor heerlijke maaltijdsalades vind je op deze pagina. Dit artikel van de Groene Vrouw over salades is ook erg leuk om te lezen. Hier staan verschillende soorten dressing. Puur Suzanne geeft 5x maaltijd salade inspiratie op haar blog.

Dit bericht is niet gesponsord. Lees ook mijn disclaimer.

Annemieke Statz

Annemieke Statz

Foodblogger bij Eet het beter
Enthousiaste dertiger, samenwonend in Ede en moeder van drie jongens (2008, 2010 en 2015). Voedingsadviseur. Altijd bezig met (gezond) eten, beweging en ontspanning. Wil iedere dag een beetje beter worden ❤
Annemieke Statz

Laatste berichten door Annemieke Statz (bekijk alles)

Pin It on Pinterest

Share This