Een vraag die vaak gesteld wordt, is hoeveel eieren mag je eten per week? Eieren zijn immers rijk aan cholesterol en dat zou slecht zijn voor je hart en bloedvaten. Wat is het algemene advies voor de hoeveelheid eieren die je per week mag eten? En wat blijkt uit onderzoek?

Hoeveel eieren mag je eten per week? | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly

Hoeveel eieren mag je eten per week?

Het algemene advies is 2 tot 3 eieren per week voor mensen die vlees eten. Vegetariërs zouden 4 eieren per week mogen eten. Er is echter weinig onderzoek dat dit advies ondersteunt.

Er zijn juist aanwijzingen dat 7 tot 21 eieren per week gezond is. Zo blijkt uit onderzoek dat mensen die deze hoeveelheid eieren per week eten, in de meeste gevallen van de volgende gezondheidsvoordelen profiteren:

  • Meer goed HDL-cholesterol
  • Meer van de antioxidanten luteïne en zeaxanthine in het bloed

Bij sommige mensen neemt het slechte LDL-cholesterol wat toe, maar dat lijkt geen probleem te zijn. Eieren veranderen namelijk kleine LDL-deeltjes in grote LDL-deeltjes, wat juist het risico op hart- en vaatziekten vermindert. Voor een goede gezondheid kun je dus prima 7 tot 21 eieren per week eten.

Ik kan me voorstellen dat je schrikt van 21 eieren per week (3 eitjes per dag). Zoals ik hierboven zei, is het maar net hoe je tegen cholesterol aankijkt. Mijn mening is dat een hoog cholesterol niet per se ongezond is: cholesterol heeft een belangrijke functie in het lichaam.

Hoe zit het dan met hartziekten?

Uit langlopende onderzoeken blijkt dat eieren het risico op hartziekten niet verhogen. Integendeel. Eieren zijn juist gunstig als het gaat om het voorkomen van aandoeningen die het risico op hart- en vaatziekten vergroten. Denk aan diabetes, obesitas en metabool syndroom. Vanwege hun hoge voedingswaarde dragen eieren immers bij aan verzadiging, waardoor je minder eet en dus ook minder aankomt.

Overigens moeten mensen met diabetes wel uitkijken met eieren. Het lijkt er namelijk op dat mensen met suikerziekte een verhoogd risico hebben op hartziekten als ze eieren eten. Toch maakt het voor diabetici vooral uit welk dieet ze volgen. Zo blijkt een koolhydraatarm dieet in combinatie met eieren een gunstig effect te hebben op de vetten in hun bloed.

eieren en hartziekten | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly

Niet alle eieren zijn hetzelfde

Hoe gezond eieren voor je zijn, hangt trouwens af van de kippen waar ze vandaan komen. Zo bevatten eieren van grasgevoerde kippen meer gezonde omega 3-vetzuren en vet oplosbare vitamines dan kippen die niet vrij kunnen rondscharrelen. Denk bij vet oplosbare vitamines bijvoorbeeld aan vitamine A. Als het om je gezondheid gaat, is dus niet alleen de hoeveelheid eieren per week belangrijk.

Duidelijk is dat je gerust wat vaker van een gezond eitje kunt genieten. Probeer bijvoorbeeld dit lekkere recept met ei eens. Of profiteer van de gezonde voordelen van eieren met dit gemakkelijke ontbijtje. En wat dacht je van deze koolhydraatarme oopsies? Zo kom jij wel aan de 3 tot 7 eieren per dag!

Wist je trouwens dat eieren je kunnen helpen om een naderende griep of verkoudheid af te wenden?

Hoeveel eieren eet jij per week en wat zijn jouw ervaringen? Deel het hieronder in de reacties!

Bronnen

Hoeveel eieren mag je per week? | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly

Annemiek Shrestha

Ik eet graag lekker en gezond en ik sport regelmatig. Zo blijf ik fit en in vorm. Als health blogger voor Floraa.nl kan ik mijn interesse in gezonde voeding en beweging combineren met mijn liefde voor schrijven.

Laatste berichten door Annemiek Shrestha (bekijk alles)


Iedere vrijdagochtend de lekkerste gezonde recepten en leukste tips voor het hele gezin in jouw mailbox? En bovendien een GRATIS ebook ontvangen met gezonde traktaties? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!


Pin It on Pinterest