Koolhydraatarm eten is een zeer effectieve manier om af te vallen. Maar wil je echt profiteren van dit eetpatroon, dan moet je het natuurlijk wel op de juiste manier aanpakken. Helaas bestaan er verschillende misverstanden en valkuilen. Tijd om die op een rij te zetten, zodat je deze fouten kan vermijden.

Wat zijn de valkuilen koolhydraatarm eten | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly

Valkuil 1: Geen onderscheid maken tussen simpele en complexe koolhydraten

Koolhydraten zijn zeker niet allemaal hetzelfde. Het is belangrijk om een verschil te maken tussen simpele koolhydraten en complexe koolhydraten. Simpele koolhydraten zijn namelijk de “boosdoeners” als het om overgewicht gaat. Deze kan je daarom het beste zoveel mogelijk vermijden. Je vindt ze bijvoorbeeld in witbrood, pasta en alle suikerrijke producten.

Complexe koolhydraten zijn echter wel gezond. Deze worden namelijk op een andere manier door je lichaam opgenomen en geven je geleidelijk aan energie, waardoor je er langer van profiteert en je energieniveau stabiel blijft.

Deze koolhydraten kan je met mate blijven eten. Sterker nog: het is juist goed om hier een kleine hoeveelheid van binnen te krijgen. Helemaal koolhydraatloos eten is namelijk geen goed idee. Complexe koolhydraten vind je bijvoorbeeld in havermout, zoete aardappelen, peulvruchten, quinoa en fruit.

Valkuil 2: Onbeperkt fruit eten

Alhoewel fruit ontzettend gezond is, kan je hier niet onbeperkt van eten als je je koolhydraatinname wilt beperken. Fruit is namelijk rijk aan suiker en dus aan koolhydraten.

Omdat fruit je veel belangrijke voedingsstoffen te bieden heeft, zoals grote hoeveelheden vitamines, antioxidanten en mineralen, raden we je aan om wel fruit te eten. Beperk het echter tot twee stuks per dag om niet te veel koolhydraten binnen te krijgen.

Daarnaast kan je ook letten op de hoeveelheid koolhydraten die verschillende fruitsoorten bevatten. Dit verschilt namelijk sterk. Granny Smith appels, bessen en aardbeien zijn voorbeelden van fruit dat relatief weinig koolhydraten bevat.

Valkuil 3: Bang zijn voor vet eten

Met een gemiddeld eetpatroon, haal je het grootste deel van je calorieën uit koolhydraten. Als je koolhydraatarm gaat eten moet dit gat in je calorie inname uiteraard opgevuld worden. Dit doe je deels door meer eiwitten te gaan eten (maar ook weer niet te veel, zie het volgende punt). Daarnaast vul je het aantal calorieën aan door meer gezonde vetten te eten.

Deze gezonde vetten heeft je lichaam nodig. Koolhydraatarm en tegelijk ook vetarm eten is absoluut geen goed idee. Het is dan namelijk moeilijk om voldoende calorieën binnen te krijgen en dan is de kans groot dat je hongerig wordt, jezelf niet fit voelt en binnen korte tijd opgeeft.

Eet daarom voldoende gezonde vetten. Bijvoorbeeld olijfolie, kokosolie, noten, pitten, zaden, vette vis en avocado’s.

Valkuil 4: Te veel eiwitten eten

Het is normaal dat je bij een koolhydraatarm dieet meer eiwitten eet. Eiwitten zijn gezond en helpen je om hongergevoelens te verminderen. Ze worden namelijk langzaam verteerd, ze stimuleren de aanmaak van verzadigingshormonen en ze remmen de aanmaak van hongerhormonen af.

Het is echter niet verstandig om onbeperkt eiwitten te eten. Dit kan namelijk een verzurend effect op je lichaam hebben. Als je wilt afslanken, kan je het beste dagelijks 1 tot 1,4 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht eten. Als je 80 kilo weegt, eet je dus zo’n 80 tot 110 gram eiwitten. Dat komt overeen met 25% tot 35% van je totale calorie inname.

Valkuil 5: Te snel opgeven

Als je net begint met koolhydraatarm eten, kan het zo zijn dat je jezelf een paar dagen minder goed voelt. Je lichaam gebruikt namelijk het liefst koolhydraten als energiebron. Als deze energiebron beperkt wordt, heeft je lichaam even de tijd nodig om zich hieraan aan te passen en effectief vet als energiebron te gaan gebruiken. Hierdoor kan je jezelf minder fit voelen en last krijgen van hoofdpijn.

Dit betekent echter niet dat een koolhydraatarm dieet niet goed voor je is. Je lichaam heeft simpelweg wat tijd nodig om zich aan te passen, daarna voel je jezelf weer goed of zelfs beter dan eerst.

In het kort de valkuilen van koolhydraatarm eten

Als je wilt afvallen, is koolhydraatarm eten een goede keuze. Houd er echter wel rekening mee dat simpele en complexe koolhydraten van elkaar verschillen en dat je niet onbeperkt fruit kan eten. Daarnaast is het belangrijk om voldoende gezonde vetten te eten en niet te overdrijven met de hoeveelheid eiwitten die je eet.

Wat zijn de valkuilen koolhydraatarm eten | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly

Bronnen: Brehm BJ, Seeley RJ, Daniels SR, D’Alessio DA, J Clin Endocrinol Metab, 2003. Westerterp-Plantenga MS, Nieuwenhuizen A, Tomé D, Soenen S, Westerterp KR, Annu Rev Nutr, 2009.

Bernard Favier

Auteur Simpel Slank & Afslankcoach bij Puur Figuur
Mijn naam is Bernard Favier, fitnesstrainer en afslankcoach. Ik ontdekte dat niet sporten, maar het in balans brengen van je hormonen de sleutel zijn tot een slank en gezond lichaam. Bij Eet het beter schrijf ik maandelijks over voeding, afvallen en de werking van de lichaamseigen hormonen. Veel leesplezier! 🙂

Laatste berichten door Bernard Favier (bekijk alles)


Iedere vrijdagochtend de lekkerste gezonde recepten en leukste tips voor het hele gezin in jouw mailbox? En bovendien een GRATIS ebook ontvangen met gezonde traktaties? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!


Pin It on Pinterest