Boerenkool is niet alleen heel lekker in de stamppot of de soep. De groente is ook heel gezond! Wat maakt boerenkool zo gezond?

Wat maakt boerenkool zo gezond | eethetbeter.nl

Boerenkool is rijk aan voedingsstoffen

Boerenkool is ontzettend voedzaam. Zo’n 65 gram van deze groente levert 3 gram eiwitten, 6 gram koolhydraten ‒ waarvan 2 gram vezels – en omega 3-vetzuren. Daarnaast krijgen we met deze hoeveelheid boerenkool meer vitamine A, C en K binnen dan we dagelijks nodig hebben. Ook levert het een grote hoeveelheid mangaan op. En bovendien nog eens behoorlijke hoeveelheden vitamine B6, calcium, koper, kalium en magnesium. In boerenkool zitten zelfs kleine hoeveelheden thiamine (vitamine B1), riboflavine (vitamine B2), niacine (vitamine B3), ijzer en fosfor. Dat maakt boerenkool is één van de meest voedingsrijke voedingsmiddelen op aarde.

Boerenkool bevat veel vitamine A

Boerenkool bevat een ongelooflijke hoeveelheid vitamine A in de vorm van bètacaroteen. Deze vitamine is belangrijk voor onze ogen. Zo zien we er beter mee in het donker. Maar ook voor ons gehoor en onze huid is de vitamine onmisbaar. Je krijgt er zelfs een betere weerstand van. Dat is mooi meegenomen, want juist in het seizoen dat we boerenkool eten zijn we vaker ziek.

Boerenkool zit voordevol gezonde antioxidanten

Boerenkool is rijk aan antioxidanten. Deze gezonde stoffen beschermen onze lichaamscellen voor schade door vrije radicalen. Ook hebben de antioxidanten in boerenkool ontstekingsremmende en antivirale eigenschappen. Op die manier helpt boerenkool ons lichaam gezond te houden.

Boerenkool is een goede bron van mineralen

Magnesium bevat een indrukwekkende hoeveelheid mineralen. De groente levert maar liefst zeven mineralen die belangrijk zijn voor onze gezondheid. Veel mensen krijgen niet voldoende van het mineraal magnesium binnen, dat in behoorlijke hoeveelheden in boerenkool te vinden is. Ook ijzer ‒ waaraan vooral jonge vrouwen vaak een tekort hebben ‒ krijg je binnen met boerenkool. Alle reden dus om deze gezonde groente vaker op het menu te zetten.

Boerenkool is rijk aan vitamine C

Wist je dat boerenkool meer vitamine C bevat dan sinaasappels en zelfs 4,5 keer meer als spinazie? Boerenkool is dus heel goed voor onze weerstand. En dat niet alleen. De groente is ook belangrijk voor een gezonde werking van onze lichaamscellen.

Boerenkool kan je helpen afvallen

Boerenkool bevat ontzettend veel voedingsstoffen en slechts weinig calorieën. Dat is gunstig als je wilt afvallen. Met boerenkool krijg je enorm veel voedingstoffen (en ook water) binnen, terwijl de groente slechts weinig energie levert. Dat is fijn als je snel gewicht kwijt wilt raken. Ook de eiwitten en vezels in boerenkool helpen mee om gewicht te verliezen. Deze geven je namelijk lange tijd een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel honger hebt en weer gaat eten. Wil je meer weten over snel afvallen met gezonde voeding? Lees dan dit artikel.

Ik hoop dat dit artikel je een idee heeft gegeven van de gezonde eigenschappen van boerenkool. Weet je wat boerenkool nog meer gezond maakt? Deel het dan hieronder in de reacties!

Annemiek Shrestha

Als blogger voor Nutribites kan ik mijn passie voor schrijven en gezondheid inzetten om mensen te informeren over afvallen door gezond te eten. Zelf eet ik zo gezond mogelijk om op gewicht te blijven en me energiek te voelen.

Laatste berichten door Annemiek Shrestha (bekijk alles)

Pin It on Pinterest

Share This