Toegevoegde suikers zijn misschien wel het ongezondste onderdeel van ons moderne dieet. We krijgen er namelijk veel te veel van binnen en dit heeft verschillende schadelijke effecten. In dit artikel lees je 5 redenen waarom suiker slecht voor je is.

5 redenen waarom suiker slecht voor je is | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly
Lees snel verder en laat je motiveren om suiker voortaan te laten staan.

1: Geen voedingsstoffen

Suiker voorziet je lichaam van calorieën, oftewel energie, maar levert verder geen voedingsstoffen op. Het bevat geen mineralen, vezels, eiwitten, gezonde vetten of vitamines. Helemaal niets. Het zijn dus enkel lege calorieën.

2: Groter risico op insulineresistentie en diabetes type 2

Insuline is een hormoon dat je nodig hebt om bloedsuiker te verwerken. Als je veel suiker eet, moet je lichaam daarom veel insuline aanmaken. Dit kan ervoor zorgen dat je lichaam na een tijdje minder gevoelig wordt voor insuline.

Je lichaam reageert dan niet meer goed op het hormoon, waardoor de suikers in je bloed niet meer goed verwerkt worden. Dit noemen we insulineresistentie. Als je hier last van hebt en je doet hier niets aan, is de kans groot dat je uiteindelijk diabetes type 2 ontwikkelt. Insulineresistentie is namelijk de voorloper van dit type diabetes.

3: Een verslavende dikmaker

Een suikerrijk dieet vergroot het risico op overgewicht enorm. Suiker bevat namelijk veel calorieën, terwijl het zeer slecht verzadigt. Je calorie inname stijgt dus, terwijl je bijna evenveel honger houdt. Daardoor eet je in totaal al snel te veel.

De calorieën uit suiker komen daarnaast ook snel vrij in je lichaam. Ook dit zorgt ervoor dat je van suiker sneller dik wordt dan van andere voeding die geleidelijk aan vrijkomt. Als je de energie niet meteen gebruikt, slaat je lichaam het namelijk op als vet.

Daar komt nog eens bij dat suiker een verslavende werking heeft. Suikerrijk eten zorgt ervoor dat er een stofje in je hersenen vrijkomt, genaamd dopamine, dat ervoor zorgt dat je nog meer trek in suiker krijgt.

4: Een verhoogde bloeddruk

Als je mensen vraagt welk voedingsmiddel je bloeddruk kan verhogen, krijg je van bijna iedereen ‘zout’ als antwoord. Uit een recent Amerikaans onderzoek blijkt echter dat suiker hier eigenlijk een grotere rol bij speelt.

De onderzoekers, James DiNicolantonio en Sean Lucan, geven aan dat suiker meer kwaad doet dan zout als het om een hoge bloeddruk en hart- en vaataandoeningen gaat. Zij pleiten er dan ook voor dat er bij de richtlijnen voor gezonde voeding meer op suiker gefocust wordt in plaats van op zout.

5: Slecht voor je gebit

Als je suikerrijk eet en drinkt, is de kans een stuk groter dat je last krijgt van gaatjes in je tanden en kiezen. Dit komt doordat suiker een voedingsbron is voor de slechte bacteriën in je mond. Deze bacteriën zetten de suikers om in een zure stof. Dit zuur tast je tandglazuur en tandweefsel aan, wat gaatjes kan veroorzaken.

Redenen waarom suiker slecht voor je is

Suiker heeft verschillende schadelijke effecten op je gezondheid. Het levert alleen maar lege calorieën, vergroot het risico op insulineresistentie en diabetes type 2 en is slecht voor je tanden, bloeddruk en gewicht. Reden genoeg dus om voortaan minder suiker te eten én te drinken. We krijgen namelijk niet alleen veel suiker binnen via onze voeding, we drinken ook heel wat suiker weg. Zowel door frisdrank, als door gezond lijkende vruchtensapjes uit pak.

Op zoek naar alternatieven voor suiker? Hier lees je alles wat je moet weten over verschillende zoetstoffen. Via deze link vind je recepten voor suikervrije recepten.

Bronnen: Nicole M Avena, Pedro Rada, Bartley G Hoebel, Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 2008. DiNicolantonio JJ, Lucan SC, Open Heart, 2014. Riva Touger-Decker, Cor van Loveren, American Society for Clinical Nutrition, 2003.

Dit gastartikel is afkomstig van Puur Figuur. Op de foto sta ik (Annemieke) zelf met mijn drie zonen.

Bernard Favier

Auteur Simpel Slank & Afslankcoach bij Puur Figuur
Mijn naam is Bernard Favier, fitnesstrainer en afslankcoach. Ik ontdekte dat niet sporten, maar het in balans brengen van je hormonen de sleutel zijn tot een slank en gezond lichaam. Bij Eet het beter schrijf ik maandelijks over voeding, afvallen en de werking van de lichaamseigen hormonen. Veel leesplezier! 🙂

Laatste berichten door Bernard Favier (bekijk alles)


Iedere vrijdagochtend de lekkerste gezonde recepten en leukste tips voor het hele gezin in jouw mailbox? En bovendien een GRATIS ebook ontvangen met gezonde traktaties? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!


Pin It on Pinterest