We hebben allemaal eens van die nachten dat we niet in slaap kunnen vallen of niet door kunnen slapen. Zonde, want goed slapen is zo belangrijk voor je gezondheid! Natuurvoedingsadviseur en slaapcoach Gieneke deelt tips om beter te slapen!

Slaapcoach geef tips om beter te slapen | eethetbeter.nl

Herstel

Slaap is van essentieel belang en het is goed voor je herstel. Wanneer je slaapt, is je lichaam hard aan het werk. Tijdens je slaap droom je en verwerk je de dag; dit is ontzettend belangrijk voor je geestelijk herstel. Kijk maar eens hoeveel een baby slaapt of denk maar eens aan het slaapgedrag van pubers. Groei en verandering kost veel energie!

Onderschatting

Maar; wat nou als we niet kunnen slapen? Slaapproblemen worden onderschat: ach, het valt wel mee, volgende nacht slaap ik vast wel beter, het komt wel weer, we slapen allemaal wel eens een nachtje niet zo goed…

Slaapgebrek leidt onder andere tot een minder goedwerkend immuunsysteem, minder goede concentratie, een minder goed humeur en gewichtstoename.

Oorzaken

Waarom liggen we wakker? Vaak zijn spanning en stress de oorzaak. Of lichamelijke ongemakken, zoals opvliegers tijdens de overgang en een dikke buik tijdens de zwangerschap. Een partner die snurkt, geluiden van buiten of andere dingen waar jezelf geen invloed op hebt…

Voeding kan er ook voor zorgen dat je wakker ligt. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van koffie, groene thee, cola en cacao die stimulerende stoffen bevatten.

Alcohol wordt vaak als ‘slaapmutsje’ gebruikt, maar het kan zorgen voor problemen met het doorslapen. Je slaapt lichter en wordt minder uitgerust wakker.

Tips om beter te slapen

  1. zorg voor regelmaat: ga op een vast tijdstip naar bed en sta op dezelfde tijd op, zo wordt je uitgerust wakker
  2. slaap het liefst tussen 22.00 en 6.00 uur; de eerste helft van de nachtrust heb je de diepste slaap en daar rust je het meeste uit
  3. probeer 7-9 uur te slapen; 6 uur is de ondergrens
  4. zorg voor een goed geventileerde en donkere kamer
  5. yoga, mediteren, een boek lezen of een warm bad (met bijvoorbeeld lavendelolie) helpt om te ontspannen
  6. leg in de slaapkamer je mobiele telefoon aan de kant en beperk het gebruik van tv en laptop; dit zorgt voor elektromagnetische straling en verstoort je bioritme.

Welke voeding helpt om beter te slapen?

  1. neem ’s avonds een kruidenthee met een ontspannende werking (bijv. ‘Bedtime’ van Yogi)
  2. drink cafeïnevrije koffie of neem een koffievervanger op basis van granen (bijv. Bambu van A. Vogel)
  3. kersen, kiwi’s, bananen en amandelen hebben een gunstige invloed op de productie van het slaaphormoon melatonine

Wat doe jij als je niet kunt slapen? Laat het ons weten in de reactie!

Wat te doen tegen slaapproblemen | eethetbeter.nl

Gieneke Tillema

Gieneke Tillema

Natuurvoedingsadviseur, slaapcoach en drogist bij Gezondheidswinkels Groningen
Informatieve blogger. Kijkt graag food documentaires. Deelt graag kennis. Lekker en gezond eten is mijn passie. Gezondheid is onze grootste rijkdom!💚
Gieneke Tillema

Laatste berichten door Gieneke Tillema (bekijk alles)

Pin It on Pinterest

Share This