Obstipatie is natuurlijk ontzettend vervelend. Gelukkig is er veel wat je kan doen om die verstopping te voorkomen en verhelpen. In dit artikel geven we je 5 tips tegen obstipatie die je helpen om je stoelgang gezond en soepel te houden.

5 tips tegen obstipatie
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly

1: Vezels

Het meest gegeven advies bij obstipatie is: eet meer vezels. En ook wij starten onze tips hiermee. Vezels zijn namelijk onmisbaar voor een gezonde stoelgang. Het helpt op twee manieren: de oplosbare vezels houden je stoelgang soepel en de onoplosbare vezels voegen volume aan je stoelgang toe, wat helpt om je spijsverteringskanaal goed op gang te houden. Dit voorkomt dat je ontlasting te lang in je darmen blijft.

De beste bronnen van vezels die helpen om je stoelgang te verbeteren zijn groentes en fruit. Daarnaast zijn ook volkoren granen, noten, zaden, pitten en peulvruchten goede bronnen.

2: Vocht

Vezels zijn dus van groot belang, maar ze kunnen hun werk niet goed doen zonder vocht. Als je te weinig drinkt, kan vezelrijke voeding obstipatie zelfs verergeren.

Dit komt doordat de vezels vocht opnemen. Als er voldoende vocht aanwezig is, wordt je stoelgang hierdoor soepel. Is er echter te weinig vocht? Dan kan je stoelgang juist harder worden doordat de vezels het kleine beetje vocht dat er wel is opnemen.

Een vochttekort kan er daarnaast ook voor zorgen dat je lichaam je darminhoud “vasthoudt” om er zoveel mogelijk vocht uit te halen.

Het is dus ontzettend belangrijk om voldoende te drinken als je obstipatie wilt voorkomen. Probeer dagelijks ongeveer twee liter binnen te krijgen. Koffie, cola en zwarte thee kan je hierbij niet meetellen. Al kan de cafeïne uit deze dranken wel helpen om je darmen te stimuleren.

3: Vet

Vetten ongezond? Lang niet allemaal. We hebben vetten juist heel hard nodig om ons lichaam gezond te houden. Een van de gezondheidsvoordelen van vetten is dat ze onze darmflora stimuleren om zuren aan te maken. Deze zuren prikkelen je darmwand. Ze geven deze als het ware een zetje om te werken.

Gezonde vetten vind je bijvoorbeeld in vette vis, avocado, olijfolie, kokosolie en noten.

4: Voedingsstoffen

Komt je lichaam voedingsstoffen tekort? Dan loop je hetzelfde risico als bij een vochttekort: je lichaam probeert zoveel mogelijk voedingsstoffen uit je darminhoud te halen. Dit vertraagt je stoelgang en maakt het minder soepel.

Zorg er daarom voor dat je lichaam geen vitamines en mineralen tekortkomt.

5: Darmbacteriën

Heb je vaak last van obstipatie? Dan zou dit wel eens kunnen komen doordat je darmflora, het systeem van bacteriën in je darmen, verstoord is. Pre- en probiotische voeding helpen je om je flora te verbeteren.

Probiotische voeding is voeding die goede bacteriën voor je darmen bevat. Voorbeelden hiervan zijn troebele appelazijn, yoghurt, kefir, zuurkool en andere gefermenteerde groentes. Denk je dat je darmflora wel wat extra’s kan gebruiken? Dan kan je ook een probiotica supplement nemen.

Prebiotica zijn geen bacteriën, maar stoffen die je darmbacteriën blij maken. Ze fungeren namelijk als voedingsbron. Hierdoor kan je de bacteriën die reeds in je darmen aanwezig zijn versterken, maar prebiotica is ook ideaal om de bacteriën te ondersteunen die je binnenkrijgt via probiotische voeding of een probiotica supplement.

Voorbeelden van prebiotische voeding zijn rode bieten, pompoen, pastinaak, asperges, knoflook en uien.

Voorkom verstopping

Obstipatie is over het algemeen goed te voorkomen. Het gaat er vooral om dat je gezond eet, met voldoende vitamines, mineralen, vetten en vezels. Ook water is onmisbaar voor een gezonde stoelgang. Als je vaker obstipatie of andere darmproblemen hebt, kan het zijn dat je darmflora wat hulp nodig heeft.

  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly

Bronnen: Manz F, Wentz A, Nutr Rev, 2005. Arnaud MJ, Eur J Clin Nutr, 2003.

Bernard Favier

Auteur Simpel Slank & Afslankcoach bij Puur Figuur
Mijn naam is Bernard Favier, fitnesstrainer en afslankcoach. Ik ontdekte dat niet sporten, maar het in balans brengen van je hormonen de sleutel zijn tot een slank en gezond lichaam. Bij Eet het beter schrijf ik maandelijks over voeding, afvallen en de werking van de lichaamseigen hormonen. Veel leesplezier! 🙂

Laatste berichten door Bernard Favier (bekijk alles)


Iedere vrijdagochtend de lekkerste gezonde recepten en leukste tips voor het hele gezin in jouw mailbox? En bovendien een GRATIS ebook ontvangen met gezonde traktaties? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!


Pin It on Pinterest