Er is veel aandacht voor bijzondere groentes en exotische superfoods. Daardoor zou je bijna vergeten dat onze alledaagse groentes ook heel gezond zijn. Neem bijvoorbeeld komkommer. Deze groente waar we zo aan gewend zijn, heeft ons ook belangrijke gezondheidsvoordelen te bieden. In dit artikel lees je precies waarom komkommer goed voor je is.

waarom komkommer goed voor je is | eethetbeter.nl

Waarom komkommer goed voor je is

De komkommer lijkt enkel een bron van vocht, maar wist je dat de komkommer veel meer gezondheidsvoordelen heeft? Je leest zes redenen waarom komkommer goed voor je is hieronder!

1: Gezonde hersenen

Komkommers bevatten een ontstekingsremmend stofje genaamd fisetin. Fisetin valt onder de antioxidanten en draagt bij aan:

  • Een goede werking van je geheugen
  • Het beschermen tegen neurologische ziektes
  • Het beschermen van zenuwcellen tegen ouderdomsgerelateerde achteruitgang

2: Rijk aan antioxidanten

Naast fisetin bevatten komkommers nog veel meer antioxidanten, waaronder quercetine en kaempferol. Deze antioxidanten helpen onder andere bij het tegengaan van ontstekingen en hebben een antivirale werking. Ook zijn er onderzoeken die erop wijzen dat quercetine en kaempferol een rol kunnen spelen bij het verkleinen van het risico op kanker.

3: Hydratatie en een gezonde stoelgang

Je lichaam voldoende hydrateren is cruciaal voor een goede gezondheid. Zelfs een klein vochttekort heeft al een grote invloed op je hersenfunctie, energieniveau, metabolisme en stoelgang. Water drinken is natuurlijk het belangrijkste om dit te voorkomen, maar daarnaast halen we ook veel vocht uit onze voeding.

Je raadt het waarschijnlijk al: komkommer helpt je hierbij. Deze frisse groente bestaat namelijk voor 96% uit water. Dit vocht helpt je onder andere om je stoelgang gezond te houden, vooral in combinatie met vezels, die ook in komkommer te vinden zijn. Vocht en vezels zijn namelijk samen nodig voor een regelmatige stoelgang en om je stoelgang volume te geven en soepel te houden.

4: Sterke botten

Om je botten sterk te houden, heeft je lichaam voldoende mineralen nodig, waaronder calcium. Dit is algemeen bekend. We leren echter ook steeds meer over de rol die vitamine K bij je botgezondheid speelt. We hebben namelijk vitamine K nodig om botweefsel aan te maken. Ook blijkt deze vitamine een positief effect op onze calciumbalans te hebben.

Uit een onderzoek, dat in 2003 in het Amerikaanse Journal of Clinical Nutrition te lezen was, bleek dan ook dat lage vitamine K waardes gelinkt konden worden aan een lage botdichtheid. Bij een lage botdichtheid worden je botten zwakker en stijgt het risico op fracturen.

Komkommers zijn een goede bron van vitamine K en dragen daardoor bij aan sterke en gezonde botten.

5: Een gezond hart

Komkommers zijn een goede bron van kalium. Dit mineraal speelt een belangrijke rol bij het gezond houden van je hart. We hebben namelijk kalium nodig als tegenhanger van natrium. Natrium heeft namelijk een bloeddruk verhogend effect, terwijl kalium juist helpt om een hoge bloeddruk te voorkomen.

Een hoge bloeddruk is een belangrijke risicofactor van diverse hart- en vaataandoeningen. Door je lichaam te voorzien van kalium, helpt komkommer dus om de kans op deze aandoeningen te verkleinen.

6: Past perfect in een afslankdieet

Komkommers passen perfect in een gezond dieet. Ze dragen namelijk op verschillende manieren bij aan gewichtsverlies:

  • Ze voorzien je lichaam van waardevolle voedingsstoffen, terwijl ze weinig calorieën bevatten.
  • Ze bevatten vezels, die je helpen om minder te eten doordat ze ervoor zorgen dat je jezelf langer vol voelt.
  • Ze zijn een makkelijk alternatief voor ongezonde tussendoortjes.

Onderschat alledaagse groentes niet

Na het lezen van dit artikel ben je hopelijk ook tot de conclusie gekomen dat een alledaagse groente zoals komkommer zeker niet minder waard is dan speciale hippe groentes. Onze vertrouwde komkommer voorziet ons lichaam namelijk van antioxidanten en helpt onder andere om onze hersenen en ons hart gezond te houden.

Het fijne is dat je komkommers op ieder moment van de dag kan eten. Bijvoorbeeld als frisse toevoeging aan je ontbijt, door een salade of als gezond tussendoortje. Ook vormt komkommer een prima basis voor gezonde hapjes.


Bronnen: Currais A, Prior M, Dargusch R, Armando A, Ehren J, Schubert D, Quehenberger O, Maher P, Aging Cell, 2014. Murakami A, Ashida H, Terao J, Cancer Lett, 2008. Booth SL, Broe KE, Gagnon DR, Tucker KL, Hannan MT, McLean RR, Dawson-Hughes B, Wilson PW, Cupples LA, Kiel DP, Am J Clin Nutr, 2003.

Afbeelding is afkomstig van StockSnap.com. Lees ook de disclaimer van eethetbeter.

Bernard Favier

Bernard Favier

Auteur Simpel Slank & Afslankcoach bij Puur Figuur
Mijn naam is Bernard Favier, fitnesstrainer en afslankcoach. Ik ontdekte dat niet sporten, maar het in balans brengen van je hormonen de sleutel zijn tot een slank en gezond lichaam. Bij Eet het beter schrijf ik maandelijks over voeding, afvallen en de werking van de lichaamseigen hormonen. Veel leesplezier! 🙂
Bernard Favier

Laatste berichten door Bernard Favier (bekijk alles)

Pin It on Pinterest

Share This