Een ijzige wind giert langs mijn oren. Ik kan mijn vingertoppen haast niet meer voelen. Ook het kleine mannetje voorop de fiets wordt steeds stiller. Ik zou maar wat graag samen met hem onder een dektentje op de bank zitten, om een kop warme soep te eten. Mijn lijf vraagt om rust en warmte in deze periode van het jaar. Hoe reëel is deze hulpkreet van mijn lichaam?

Wat eet je in de winter? | eethetbeter.nl

Moeder Natuur

In de winter lijkt het alsof de natuur stil staat, maar niets is minder waar. De winter is de periode waarin wordt hersteld en opgeladen, zodat bij de eerste zonnestralen de planten weer kunnen groeien en de vogels uit volle borst kunnen zingen. Voor de mens is dit net zo. De winter is voor ons ook het seizoen waarin we de aandacht naar onszelf verplaatsen; waarin we intuïtief ruimte maken om te reflecteren en plannen te maken voor de komende lente.

Vraag van het lichaam

De winter is de periode van de blaas en de nieren. Dat wil zeggen dat tijdens de winter deze organen het gevoeligst zijn. Het is tevens de tijd waarin we deze organen het beste kunnen beïnvloeden. Dat kan onder andere met voeding, kruiden en de juiste ontspanning, maar ook oefeningen, aromatherapie en bachbloesems kunnen een goede bijdrage leveren.

De nieren en de blaas zijn met elkaar verbonden. De blaas verzamelt de urine, de nieren verwijderen de verzamelde urine. Beiden regelen ze de waterhuishouding in het lichaam. De nieren regelen bovendien ook de mineralenhuishouding. Ze zijn onder andere verantwoordelijk voor sterke botten.

De nieren en blaas vragen om warmte. Zorg voor een fijne temperatuur in huis en kleed je warm aan. Zorg dat de nierzone steeds bedekt is. Via voeding en drinken kan het lichaam ook worden opgewarmd. We doen dit van nature: we neigen naar soepen, stoofpotten en stamppotten in de winter en minder naar rauwkost.

Paleo erwtensoep zonder peulvruchten | eethetbeter.nl

Wat eet je in de winter?

Moeder Natuur heeft ervoor gezorgd dat de voeding die je nodig hebt in de buurt beschikbaar is; oftewel kies voor seizoensproducten. Op dit moment zijn de wortelgroenten, bieten, kolen en ronde zoete groenten zoals pompoen, koolraap en spruitjes ruim beschikbaar. Kies tevens voor appels, peren of gedroogd fruit, keltisch zeezout en gezonde vetten zoals kokosolie en extra vierge olijfolie en vul dit aan met verwarmende kruiden en specerijen: bijvoorbeeld gember, kaneel, nootmuskaat, kruidnagel, komijn, venkel, tijm, rozemarijn en oregano.

Vermijd koud voedsel zoals rauwkost en koude dranken. Gebruik zo min mogelijk bewerkte producten zoals geraffineerd keukenzout of suiker. Beperk ook de inname van koffie en alcohol.

Havermout in pan van Riess | eethetbeter.nl

Suggesties voor winterrecepten

Ik zal hieronder enkele van mijn favoriete winterrecepten vermelden. Ze zijn warm en bevatten ingrediënten die ruim beschikbaar zijn in dit seizoen.

Ontbijt

  • Gebakken eieren met spek
  • Gebakken appel met noten of ander warm fruit
  • Havermoutpap (zoals deze met wortel en gember of deze met appel of peer)

Lunch

Diner


In de winter vraagt het lichaam om warmte en om rust zodat het kan herstellen en zich kan opladen voor de komende periode. De schreeuw van mijn lijf om te cocoonen blijkt niet uit het niets te komen. Extra lief zijn voor mezelf dus. Hoe zorg jij voor jezelf in dit koude seizoen?