Weet jij precies waarom vitamine C zo belangrijk is? Iedereen weet wel dat we vitamine C nodig hebben voor ons immuunsysteem, maar daarnaast heeft deze kostbare vitamine nog veel meer invloed. In dit artikel lees je wat vitamine C voor je lichaam doet en geven we je meteen wat tips voor goede bronnen van deze vitamine.

wat vitamine C voor je lichaam doet | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly

1: Ondersteunt je immuunsysteem

Laten we maar met de bekendste eigenschap van vitamine C beginnen: het is een ontzettend belangrijke vitamine voor je immuunsysteem. Een gezond immuunsysteem heb je nodig om je lichaam tegen allerlei ongewenste indringers te beschermen. Denk hierbij aan virussen, bacteriën, schimmels en parasieten.

2: Sneller herstel?

Veel mensen nemen bij een verkoudheid of griep extra vitamine C in de hoop daardoor sneller beter te worden. Er zijn onderzoeksresultaten die suggereren dat vitamine C inderdaad helpt om hier sneller van te herstellen. Zo bleek uit een onderzoek met meer dan 11000 deelnemers bijvoorbeeld dat extra vitamine C kan helpen om sneller te herstellen van een verkoudheid. Ook bleek vitamine C te helpen om de ernst van de verkoudheid te verminderen.

Er zijn echter ook onderzoeken waarbij geen bewijs werd gevonden voor de bewering dat vitamine C helpt om sneller beter te worden als je verkouden bent of griep hebt. Wel kunnen we er zeker van zijn dat vitamine C helpt om niet nog zieker te worden.

3: Antioxidant

Vitamine C is een ontzettend belangrijke antioxidant. Antioxidanten hebben we nodig om ons lichaam te beschermen tegen de grote hoeveelheden vrije radicalen waar we dagelijks mee te maken krijgen. Vrije radicalen richten namelijk schade aan in je lichaam, wat het risico op verschillende ziektes vergroot. Onder andere het risico op ontstekingen, alzheimer, parkinson en hart- en vaataandoeningen stijgt hierdoor.

4: Betere ijzeropname

Wist je dat je van het ijzer dat je binnenkrijgt maar een klein deel daadwerkelijk opneemt en gebruikt? Het grootste deel verlaat ongebruikt je lichaam. We kunnen ijzer opdelen in twee soorten:

  • Heemijzer wat te vinden is in dierlijke producten zoals rood vlees
  • Non-heemijzer wat te vinden is in plantaardige voeding zoals linzen

De opname van non-heemijzer is het minst efficiënt. Vitamine C zorgt er echter voor dat je dit type ijzer beter opneemt. Combineer plantaardige ijzerrijke voeding daarom met voeding die rijk is aan vitamine C.

5: Een gezonde huid

Je huid mooi houden doe je niet alleen door je huid van buitenaf goed te verzorgen met crèmes. Je voeding heeft ook invloed op de gezondheid van je huid. Vitamine C speelt hier een belangrijke rol bij.

Deze vitamine draagt namelijk bij aan de productie van collageen. Collageen is een soort eiwit waar je huid niet zonder kan. Het zorgt ervoor dat je huid stevig en elastisch blijft en helpt bij het voorkomen van rimpels.

Dat vitamine C belangrijk is voor je huid werd bevestigd tijdens een onderzoek onder ruim 4000 vrouwen. Uit dit onderzoek bleek namelijk dat er een link was tussen een hogere vitamine C inname en een minder droge huid en minder zichtbare rimpels.

Waar zit vitamine C in?

Ook gemotiveerd om extra goed op je vitamine C inname te letten? Onderstaande voeding is rijk aan deze waardevolle vitamine.

  • Kiwi
  • Sinaasappel
  • Citroen
  • Limoen
  • Grapefruit
  • Aardbeien
  • Blauwe bessen
  • Mango
  • Ananas
  • Papaja
  • Tomaten
  • Gele en rode paprika
  • Broccoli
  • Bloemkool
  • Boerenkool
  • Rode kool
  • Witlof
  • Spruitjes
  • Tuinkers
  • Verse peterselie
  • Verse tijm

Keuze genoeg dus!

Waar zit vitamine C in? | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly

Goed om te weten: de hoeveelheid vitamine C in groentes neemt af als je ze kookt. Stomen of wokken is daarom een betere optie. Of maak een groene smoothie, dan krijg je een echte vitamine C bom binnen.

Een onmisbare vitamine

Zoals je hebt kunnen lezen, is vitamine C van groot belang voor je gezondheid. Het draagt bij aan een sterk immuunsysteem, een betere ijzeropname en een gezonde huid. Ook werkt vitamine C als een antioxidant, waardoor het helpt om het risico op tal van ziektes te verlagen.

 

Bronnen: Harri Hemilä, Elizabeth Chalker, Bob Douglas, Cochrane, 2007. Cosgrove MC, Franco OH, Granger SP, Murray PG, Mayes AE, Am J Clin Nutr, 2007.

Bernard Favier

Auteur Simpel Slank & Afslankcoach bij Puur Figuur
Mijn naam is Bernard Favier, fitnesstrainer en afslankcoach. Ik ontdekte dat niet sporten, maar het in balans brengen van je hormonen de sleutel zijn tot een slank en gezond lichaam. Bij Eet het beter schrijf ik maandelijks over voeding, afvallen en de werking van de lichaamseigen hormonen. Veel leesplezier! 🙂

Laatste berichten door Bernard Favier (bekijk alles)

Pin It on Pinterest