Volgens mij loop ik al zeker een jaar rond met het idee om een weekmenu te gaan maken. Zelf vind ik het namelijk iedere week weer een hele strijd om te gaan bedenken wat we gaan eten. Vandaag deel ik met jullie het eerste receptenoverzicht: gezond weekmenu #1: koolhydraatarm diner.

koolhydraatarm diner | eethetbeter.nl

Wat eten we vandaag?

Ondanks mijn liefde voor lekker eten vind ik het een hele strijd om te bedenken wat we de rest van de week moeten eten. We streven ernaar om eens per week “de grote boodschappen” te doen, dus dat betekent ook vooruit denken. Het helpt mij om bepaalde thema’s te kiezen (bijvoorbeeld Meatless Monday en snack vrijdag) en ik geef de kinderen ook graag de ruimte om te kiezen wat we eten.

Eens per week kliekjesdag

Een tijd geleden volgde ik het FoodChange programma bij CuliCool. Het was echt super! Ik miste toen alleen de kliekjesdag. Zelf kies ik vaak voor een leftover-lunch en eten we eenmaal per week uit de diepvries. Dit heb ik dus ook ingevoerd bij dit weekmenu.

Leuk en lekker eten met kinderen

Het IS niet altijd makkelijk om gezond en leuk te koken voor een heel gezin. Laat staan dat iedereen het lekker vindt… Als ik mijn kinderen de vrije hand zou geven, dan zouden we bijna iedere avond groente, aardappels en vlees eten, afgewisseld met tomatensoep en gerechten met de P. Mijn advies: varieer! Kies de ene avond iets dat de één lekker vindt en de andere avond de gezonde favoriet van de ander. Begin er nooit aan om voor alle gezinsleden iets anders te koken. Eten wat de pot schaft of anders maar niet…

Weekmenu #1: koolhydraatarm diner.

Onderstaand menu bevat behalve suggesties voor ontbijt en lunch ook recepten voor koolhydraatarm avondeten*. Er is rekening gehouden met een juiste balans tussen groente en fruit, er is voldoende variatie in de eiwitbronnen en de basis van de gerechten is vers en puur.

Let wel: dit menu is niet bedoeld om af te vallen en is zo algemeen mogelijk gemaakt. Doel van dit weekmenu het het laten zien hoe eenvoudig je lekker, leuk en gezond kunt eten met verse en pure ingrediënten. Heb je specifieke voedingswensen of gezondheidsklachten, dan kan je altijd contact opnemen voor een voedingsconsult op afstand.

[table id=1 /]

Wat is jouw gouden tip bij het opstellen van een weekmenu?

Voor volgende week staat er een weekmenu met broodloze lunches gepland.

* Meer informatie over waarom je na 18.00 uur geen zetmeelhoudende koolhydraten meer zou kunnen eten vind je hier.

Dit is een algemeen menu, waar je geen rechten aan kunt ontlenen. Lees ook mijn disclaimer.