Weet je, ik kan me helemaal voorstellen dat dit weekmenu het allerslechtst wordt gelezen van allemaal. Deze keer gaan we het namelijk hebben over het toevoegen van groente aan het ontbijt. “Waaaaahhht?” hoor ik je denken, maar het valt heus mee hoor, zo gek is het niet. Denk maar eens aan een groene smoothie. Ook het carrot cake ontbijt met havermout is onwijs lekker en voor de meeste mensen maar een piepklein beetje buiten de comfort zone.

Weekmenu: groente toevoegen aan het ontbijt | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly

Waarom zou je groente toevoegen aan het ontbijt?

Ik kan me zo voorstellen dat je geen idee hebt waarom je groente toe zou voegen aan het ontbijt. Het meest eenvoudige antwoord? Dan heb je het maar alvast binnen! Heel handig als je bijvoorbeeld een paar dagen op rij uit eten gaat of het gevoel hebt dat jouw lichaam om extra vitamines vraagt. Een nog veel belangrijker reden wat mij betreft is dat groente het belangrijkste component behoort te zijn van onze voeding. Niet alleen voor het milieu en het dierenleed, maar vooral omdat ons lichaam het supergoed doet op wat extra groentes.

Weekmenu #3: groente toevoegen aan het ontbijt

Hierbij alweer het derde weekmenu in de maand met minder stress (maandthema: mag het iets minder zijn?). Het bevat recepten voor ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes. Er is rekening gehouden met een juiste balans tussen groente en fruit, er is voldoende variatie in de eiwitbronnen en de basis van de gerechten is vers en puur.

DagOntbijtLunchDinerTussendoor
Maandag:ChocoladesmoothieKliekjesHartige taart met spruitjes en satésaus (vega)Pure chocolade
Dinsdag:
Carrot Cake Oats | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly
Carrotcake in een schaaltje
Salade met rode bietCourgetti met tonijnFruit
Woensdag:
Recept voor een groene smoothie met boerenkool, appel, gember en avocado | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly
Smoothie met boerenkool
Soep uit de diepvriesKliekjesNoten
Donderdag:Frisse pompoenpap met sinaasappelRijstwafels met belegGroente, (zoete) aardappels en vleesFruit
Vrijdag:
Recept voor een tropische smoothiebowl met ananas | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly
Tropische smoothiebowl
OmeletBloemkoolpizza capreseRauwkost met dip
Zaterdag:
Recept voor havermoutpap met wortel en gember | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly
Havermoutpap met wortel en gember
Salade NicoiseZoete aardappelsoepChocoladetaart
Zondag:
Recept voor ei en komkommer gestoofd in tomatensaus | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly
Ei en komkommer gestoofd in tomatensaus
Uienkruier-wafelsQuiche Lorraine met preiChocoladetaart

Eet jij wel eens groente bij het ontbijt? Zou je het “durven”?

Let wel: dit menu is niet bedoeld om af te vallen en is zo algemeen mogelijk gemaakt. Doel van dit weekmenu het het laten zien hoe eenvoudig je lekker, leuk en gezond kunt eten met verse en pure ingrediënten. Heb je specifieke voedingswensen of gezondheidsklachten, dan kan je altijd contact opnemen voor een voedingsconsult op afstand. Lees ook mijn disclaimer.

Annemieke Statz

Foodblogger bij Eet het beter
Enthousiaste dertiger, samenwonend in Ede en moeder van drie jongens (2008, 2010 en 2015). Voedingsadviseur. Altijd bezig met (gezond) eten, beweging en ontspanning. Wil iedere dag een beetje beter worden ❤

Iedere vrijdagochtend de lekkerste gezonde recepten en leukste tips voor het hele gezin in jouw mailbox? En bovendien een GRATIS ebook ontvangen met gezonde traktaties? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!


Pin It on Pinterest