De eerste maand van het nieuwe jaar is alweer voorbij. De drukte van de dag is weer in volle gang en als je merkt dat je gezonde voornemens naar de achtergrond beginnen te verdwijnen dan doe je er goed aan de afspraken die je met jezelf hebt gemaakt nog eens te onderzoeken. Dit artikel “zo eet je mindful wat minder” kan je daarbij helpen!

Mindful minder eten | eethetbeter.nl
  • Pinterest
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Print Friendly

Wat maakt het lastig om nieuwe gezonde gewoonten te integreren in je leefstijl? Ben je te druk om gezonde maaltijden voor te bereiden, snaai je veel zonder dat je het door hebt, of zijn de porties die je eet te groot?

Uiteindelijk gaat het erom dat je een gezonde balans weet te vinden waarbij je je lekker en energiek voelt. Als je wilt afvallen zal je een negatieve energiebalans moeten creëren. Gewoon iets minder eten helpt daarbij en dat kan een vrij eenvoudige oplossing zijn. In dit artikel leer je hoe mindful eten ervoor zorgt dat je makkelijk wat minder binnenkrijgt.

Waarom eten we?

Vroeger aten we omdat we ons lichaam moesten voorzien van energie om te kunnen overleven. We gingen op jacht wanneer ons lichaam aangaf dat het energie en voedingsstoffen nodig had. Tegenwoordig gaat dat heel anders. Op elke hoek van de straat is eten verkrijgbaar en we eten vaak uit verveling, omdat we verslaafd zijn aan suiker, omdat het gezellig is en soms ook om emoties te onderdrukken.

In het drukke bestaan dat de meesten van ons hebben laten we ons snel beïnvloeden door allerlei prikkels waardoor we niet altijd bewust zijn van wat we binnenkrijgen. Voor je het weet eet je een dubbele portie tijdens het kijken naar je favoriete serie, zonder dat je het zelf door hebt. Daarnaast hebben veel mensen eetgewoonten die in eerste instantie niet ongezond lijken, maar dat toch zijn.

Mindful leven en eten

Mindful eten kan je helpen om grip te krijgen op onbewuste eetpatronen zodat je op gewicht blijft en zonder moeite suiker en verkeerde voedingsstoffen uit je eetpatroon weet te verbannen. Maar wat is mindful eten precies?

Met onze gedachten leven we voornamelijk in het verleden of in de toekomst. We zijn maar weinig aanwezig in het hier en nu. Als je mindful leeft ben je zoveel mogelijk in het hier en nu. Je leeft bewust en in het moment en hebt aandacht voor wat zich nu afspeelt. Dat maakt het gemakkelijker om te luisteren naar je lichaam en keuzes te maken die goed voor je zijn.

Als je mindful leert eten heb je aandacht voor je eten. Je kiest bewust voor gezonde voeding, ruikt, proeft en kauwt je eten altijd goed en je neemt er de tijd voor. De reden dat je eet is in de meeste gevallen omdat het je lichaam goed doet en van voedingsstoffen voorziet en natuurlijk kan dat gewoon heel smakelijk zijn.

Mindful gemakkelijk minder

Als je mindful gaat eten en echt aandacht hebt voor wat je in je mond stopt, zal je niet alleen gezondere keuzes maken, je gaat ook vanzelf minder eten. Doordat je goed kauwt en langzaam eet, geef je je lichaam de tijd om het eten goed te verteren waardoor je beter aanvoelt wanneer je voldoende hebt gehad. De kans dat je, als je mindful eet, teveel eet is maar klein waardoor overgewicht minder snel zal ontstaan.

Als je overgewicht hebt en jezelf aan leert om te stoppen met eten als je verzadigd bent en pas weer te eten als je een rommelig gevoel in je maag ervaart, zal je merken dat afvallen vanzelf gaat.

Tips voor mindful minder eten

  1. Maak je bordje klaar in de keuken

Maak het jezelf makkelijk door een afspraak met jezelf te maken dat je 1 portie eet van elke maaltijd. Als je pannen op tafel voor je neus laat staan vergroot je de kans dat je een extra schep neemt, of uit de pan extra gaat eten. Dat kan er voor zorgen dat je meer binnenkrijgt dan nodig is. Kook gezonde koolhydraatarme recepten met veel groenten en schep je bordje vol en eet het op aan tafel. Ruim de rest van het eten meteen op. Doe wat over is in een bakje en zet in de koelkast of laat het eerst afkoelen en vries het daarna in.

  1. Let op je portie groottes

Gedurende de jaren zijn de porties gegroeid. We vergeten dat eten energie geeft, maar ook energie kost. Hoe dat zit? Het kost het lichaam energie om alles wat je binnenkrijgt te verteren. Als je elke maaltijd meer eet dan nodig is, is je lichaam de hele dag bezig met de verwerking van het eten wat zo’n 70% energie kost. Eet het liefst pas een nieuwe maaltijd wanneer je merkt dat je lichaam een signaal geeft dat het honger heeft. Bijvoorbeeld wanneer je een rommelig gevoel in je maag ervaart. Het kan helpen om kleinere borden en glazen te gebruiken voor je maaltijden.

  1. Eet met aandacht

Omdat we erg druk zijn, zijn we geneigd om te kiezen voor snel en makkelijk en eten we vaak onbewust terwijl we aan het bellen zijn, of als we tv kijken. Voor onze gezondheid is dat niet altijd de beste keuze want zo krijg je zonder dat je het door hebt meestal meer eten binnen dan nodig is. Spreek met jezelf af dat je vanaf nu aandacht hebt voor wat je eet en doe niets anders als je eet. Zet je telefoon uit, de tv uit en ga aan tafel zitten. Dek de tafel en eet met volle aandacht. Kauw 25 keer per hap, eet rustig met mes en vork, praat niet als je eten in je mond hebt, ruik je eten en proef wat je eet. Zo wordt eten zoveel lekkerder en leuker en heb je eerder een voldaan gevoel!

Vind jij van jezelf dat je mindful eet?

Dit gastartikel is afkomstig van Jasper Alblas. Op de foto sta ik (Annemieke) zelf.

Jasper Alblas

Auteur van oa het 7x7 receptenboek en het Smoothie Afslank Plan en afslankcoach bij www.jasperalblas.nl
Via jasperalblas.nl helpen we mensen op een zo natuurlijk mogelijke wijze bij het afvallen. We willen mensen inspireren en laten zien hoe makkelijk en lekker gezond eten kan zijn en dat het je leven op een positieve manier kan veranderen. Bij Eet het beter schrijft een van onze voedingsdeskundigen uit het team maandelijks een blog over voeding, afvallen of gedragsverandering. Veel leesplezier!

Laatste berichten door Jasper Alblas (bekijk alles)

Pin It on Pinterest