Er komt steeds meer aandacht voor vitamine D. Geheel terecht wat ons betreft. Deze vitamine is namelijk ontzettend belangrijk voor onze gezondheid en veel mensen krijgen er te weinig van binnen. Tijd om hier aandacht aan te besteden dus. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over vitamine D en vertellen we je hoe je een vitamine D tekort herkent.

Zo herken je een vitamine D tekort | eethetbeter.nl

Waarom is vitamine D zo belangrijk?

Vitamine D is onmisbaar voor een gezond lichaam. We hebben het onder andere nodig voor:

  • Een gezond energieniveau
  • Sterke botten
  • Een gezonde celgroei
  • Een goede opname van calcium
  • Een optimaal functionerend immuunsysteem
  • Het verminderen van ontstekingen
  • Het gezond houden van ons hart en vaatstelsel

Het risico op een vitamine D-tekort

Er zijn dus veel mensen die te weinig vitamine D binnenkrijgen. Bepaalde groepen lopen een hoger risico op een tekort. Behoor je tot een van de volgende categorieën? Dan is het raadzaam om extra aandacht te besteden aan je vitamine D inname.

Je risico op een vitamine D-tekort is hoger als:

  • Je huid weinig in de zon komt. Bijvoorbeeld als je weinig buiten bent met zonnig weer of als je bedekkende kleding draagt.
  • Je jezelf altijd insmeert met een zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor.
  • Je een vrouw boven de 50 bent.
  • Je een donkere huid hebt.
  • Je zwanger bent of borstvoeding geeft.
  • Je een ongezond en ongevarieerd eetpatroon hebt.
  • Je obesitas hebt.
  • Je osteoporose hebt.

Ook bij kleine kinderen is het belangrijk om waakzaam te zijn voor een tekort. Kinderen tot 4 jaar lopen namelijk ook een hoger risico.

Zo herken je een vitamine D tekort

Een vitamine D-tekort ligt dus voor veel mensen op de loer. Zo’n tekort is te herkennen aan verschillende symptomen. Onverklaarbare vermoeidheid is een veelgehoorde klacht. Je wordt dan moe wakker of je bent halverwege de dag al uitgeput terwijl je niet bijzonder veel gedaan hebt. Ook verschillende pijnen en een algemeen gevoel van jezelf niet zo lekker voelen, kunnen wijzen op een tekort.

Bij een vitamine D-tekort kan je daarnaast last krijgen van spierpijn en pijn in je botten en gewrichten. Ook kunnen je spieren zwakker worden. Je merkt dit bijvoorbeeld doordat je moeite krijgt met traplopen.

Ook je botdichtheid kan achteruitgaan doordat je lichaam calcium niet goed kan opnemen als er niet voldoende vitamine D aanwezig is. Bij een ernstig tekort kunnen je botten zelfs zo zwak worden dat het risico op botbreuken stijgt.

De symptomen van een vitamine D-tekort komen deels overeen met de symptomen van andere voedingsstoftekorten. Ook kunnen andere gezondheidsproblemen een rol spelen bij het ontstaan van de bovenstaande symptomen. Het is daarom verstandig om je vitamine D-waarde te laten controleren door middel van een bloedtest als je denkt dat je een tekort zou kunnen hebben.

De vitamine van de zon

Zoals je hebt kunnen lezen, zijn er meer dan genoeg redenen om je lichaam van genoeg vitamine D te voorzien. Maar hoe pak je dat het beste aan?

De belangrijkste bron is de zon. Zodra de zon op je huid komt, maakt je lichaam namelijk vitamine D aan. Ga dus regelmatig naar buiten om van de zon te genieten en zorg ervoor dat de zon direct op je huid kan komen.

Naast de zon, kan je ook vitamine D uit je eten halen. Bijvoorbeeld door vette vis, eieren en rundvlees te eten. Er zijn echter niet veel voedingsmiddelen die echt een indrukwekkende hoeveelheid vitamine D bevatten. Het is daarom lastig om alleen via je eten voldoende binnen te krijgen.

Heb jij er moeite mee om genoeg vitamine D binnen te krijgen via je voeding en de zon? Overweeg dan om een supplement te nemen of neem dagelijks een lepel levertraan, dat zit namelijk bomvol vitamine D.

Conclusie

Vitamine D is ontzettend belangrijk voor je gezondheid. Let er daarom op dat je er genoeg van binnenkrijgt, zeker als je tot een van de risicogroepen behoort.

Genieten van de zon, vaker vette vis op tafel zetten en regelmatig een lepel levertraan nemen, helpen je om een tekort te voorkomen. Heb je een groot tekort? Dan is het aan te raden om (tijdelijk) een supplement te nemen.

 

Bronnen: Suzanne Judd, Vin Tangpricha, Circulation, 2008. Masoudi Alavi N, Madani M, Sadat Z, Haddad Kashani H, Reza Sharif M, Glob J Health Sci, 2015. Johnson K, Sattari M, Springerplus, 2015.

Bernard Favier

Bernard Favier

Auteur Simpel Slank & Afslankcoach bij Puur Figuur
Mijn naam is Bernard Favier, fitnesstrainer en afslankcoach. Ik ontdekte dat niet sporten, maar het in balans brengen van je hormonen de sleutel zijn tot een slank en gezond lichaam. Bij Eet het beter schrijf ik maandelijks over voeding, afvallen en de werking van de lichaamseigen hormonen. Veel leesplezier! 🙂
Bernard Favier

Laatste berichten door Bernard Favier (bekijk alles)

Pin It on Pinterest

Share This